Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Bolí vás záda? Jezte vitamíny a buďte v pohybu.


Existuje řada příčin, které bolesti v zádech způsobují, proto není snadné se jich rychle zbavit. Důležité je najít příčinu a správně zakročit. Nejčastěji bývá postižena dolní bederní část páteře, která podpírá téměř celou váhu těla. Potíže se zády také často závisí na svalovém napětí, které vzniká díky nedostatku pohybu nebo nadváze. U sportovců může bolest způsobit jednostraný, nebo špatně prováděný trénink. Dalším důležitým faktorem bývá také psychika. Je dokázáno, že pozitivně naladění lidé dosahují při léčení potíží se zády daleko lepších výsledků než depresivní jedinci.

 

Příčiny bolesti

 

•    sedavé zaměstnání
•    oslabené zádové svalstvo
•    dlouhé stání
•    špatné zakřivení páteře (skolióza, lordóza, kyfóza)
•    nadváha
•    stres
•    zánětlivé procesy nebo poranění obratlů, chrupavek, nervů a svalů spojených s páteří
•    uskřinutý nerv
•    artritida nebo osteoporóza
•    nezdravá obuv

 

Co pomáhá

 

Existují potravinové doplňky, které se zaměřují na posílení kostí a svalů, omezují zánět a zklidňují bolesti. Účinky se mohou projevit poměrně brzy, ale než začnete cokoliv užívat, nechte se vyšetřit lékařem. Co rozhodně pomáhá jsou vitamíny a minerály, jako například vápník, hořčík, mangan a vitamíny C a D, neboť posilují kosti a chrupavky. Vitaminy B1, B6 a B12 zase tiší bolest. Jejich efekt spočívá v tom, že v mozku blokují signál bolesti a zároveň zvyšují účinnost léků proti bolestem (např.paracetamol, metamizol a diclofenac). Dávkování léků pak můžete snížit a vyvarovat se jejich vedlejších účinků. Důležité ovšem je užívat celou řadu vitaminu skupiny B, neboť dobře fungují pouze jako tým.  Kromě toho můžete zkusit i kůru z vrby bílé, která působí proti bolesti podobně jako aspirin. Protizánětlivé a protibolestivé účinky má také rybí tuk bohatý na omega-3 mastné kyseliny. Výborné jsou samozřejmě léčebné masáže, chiropraktická terapie, osteopatická léčba nebo elektroléčba. Nepodceňujet ani nošení ortopedické obuvi, která pomáhá zlepšit držení těla a tudíž bolestem předcházet.

 

Pevné břicho zádům prospěje

 

Tajemství, jak se bolesti také zbavit, spočívá v posílení obratlů a okolních tkání. Možná ani nevíte, že posilováním břišních svalů předcházíte poranění zad. Nejlepším cvičením k posílení břišních svalů je částečné zvedání trupu do polovičního sedu s koleny ohnutými do pravého úhlu, protože tak nejméně zatěžujete dolní část zádových svalů. Zdvihání do plného sedu může naopak záda poškodit.

 

Pohyb léčí

 

Klid na lůžku při akutních případech ischiasu nebo ústřelu není zrovna nejlepší řešení. Pokud budete jen tak ležet, jen si tím prodloužíte průběh nemoci. Mnohem lepší je, pokud zůstanete aktivní, a tím podpoříte proces uzdravování páteře. Jedna finská studie dokonce dokumentuje, že nejlepší průběh nemoci je u těch pacientů, kteří navzdory bolestem dělají dál všechny činnosti jako kdykoliv jindy. Nejhůř se dařilo pacientům, kterým byl naordinován klid na lůžku.

 

Pískavice proti zánětům

 

Pískavice neboli řecké seno celkově posiluje organizmus, zvyšuje tvorbu mateřského mléka, snižuje hladinu cukru v krvi a v mleté formě se používá k protizánětlivým obkladům. Obklady z pískavice totiž stimulují tělo k vylučování hormonu, které zabraňuje zánětům. Kromě toho obsahuje saponiny, které způsobují, že se účinná látka dostane také do hlubších vrstev páteřní oblasti. Obklad vyrobíte rozvařením semen pískavice na kaši. Tu natřete na kousek plátna a přiložte na postižené místo. Již po několika minutách pocítíte příjemný hřejivý pocit. Obklad byste měli aplikovat denně asi na 20 minut.