Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak na zácpu

Lidské tělo je na jedné straně extrémně složitý systém, ale na straně druhé nám umí velmi jednoduše naznačit, že něco není v pořádku. Když se začne dít cokoliv rušivého na psychické úrovni, zpravidla utrpí spánek. Produkty trávící soustavy zase vysílají jednoznačnou informaci o tom, že je něco špatně se stravovacím, pitným a pohybovým režimem. 

 

ČTĚTE TAKÉ: 

Vláknina - k čemu nám je dobrá

Trávení bez chemie

Zácpa - problém, za který se stydíme

 

Barva moči naznačuje stav hydratace organismu. Pokud je moč tmavší, je pitný režim nedostatečný. Také v momentě, kdy nefungují dobře ledviny nebo játra, se barva moči i stolice mění.

 

Průjem nebo naopak zácpa souvisí s tím, jak se ve střevech zpracovává přijatá potrava. V tenkém střevě se vstřebávají do těla živiny z přijaté stravy, ve střevě tlustém se hromadí odpadní produkty, absorbují se zbylé vitamíny a minerály, ale také voda.

 

O zácpě lze mluvit v případě, kdy je vylučování stolice obtížné a probíhá přibližně jednou za tři dny.  Frekvence však závisí také na druhu potravin a množství tekutin, které konzumujeme (při bezezbytkové stravě je přirozeně frekvence nižší).

 

Stolice je tvořená ze 75 % vodou. Zbytek pak připadá na nestrávenou vlákninu, bílkoviny, tuky a bakterie. 

 

Zácpa se může vyskytnout z rozličných důvodů. Nejzávažnější z nich jsou zánětlivá onemocnění, onkologická onemocnění, polypy, otravy či hemeroidy. Pravděpodobnější příčinou však bývají nevhodné stravování, málo tekutin a nedostatek pohybu.

 

Prvním krokem při léčbě zácpy je úprava životosprávy. Je nezbytně nutné zvýšit příjem rozpustné i nerozpustné vlákniny ve stravě (najdete ji v ovoci, zelenině, celozrnných výrobcích, obilných otrubách či ve formě doplňků stravy), ale také navýšit objem vypitých tekutin. Na tvorbě stolice mají zásluhu rovněž bakterie, žijící v tlustém střevě (tzv. střevní mikroflóra), kterou pomáhají vytvářet a udržovat zakysané mléčné výrobky.

 

Minimální doporučené množství tekutin je kolem dvou litrů denně. Jídlo i pití musí být pravidelné a porce střídmé, aby si střeva zvykla na určitý režim, nebyla přetěžovaná a opět obnovila svou funkci. 

 

Významnou roli hraje pohyb, jenž je pro bezproblémové vylučování nepostradatelný. Díky svalovým kontrakcím se totiž obsah střev posunuje tam, kam má a riziko zácpy pak není tak velké. 

 

Dalším, ale pouze jednorázovým krokem, při potížích s vyprazdňováním, je užití projímadla. Toto řešení je ale opravdu vhodné pouze výjimečně - při pravidelném užívání projímadel střevo „zleniví“ a potíže se naopak prohloubí. Chronickou zácpu je určitě vhodné konzultovat s lékařem, protože samoléčba může vést k dalším problémům a komplikacím.

 

Jestliže Vás trápí bolesti břicha, pocity nafouklosti, plnosti a těžkosti, zkuste se nejdřív zamyslet nad svým stravovacím, pitným a pohybovým režimem. Úprava vylučování po optimálním nastavení režimu může chvilku trvat, ale nebuďte netrpěliví a nevzdávejte se. Dopřávejte si spoustu zeleniny, ovoce, otrub, semínek, oříšků, čisté vody, ale také dostatek pohybu, a kdyby potíže neustupovali, neváhejte navštívit lékaře.

 

 

Autor: Veronika Staňková