Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

X „nezaručených“ způsobů, jak spálit 200 kalorií

200 kalorií je třeba kelímek cottage. 200 kalorií obsahuje mozzarella. 200 kalorií se schovává ve dvou středních banánech. 200 kalorií vypijete v půllitru piva. Není to moc, ale při pravidelném navyšování energetického přijmu vás kalhoty začnou po čase tlačit v pase.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Kolik energie spálíme při sportu

Cvičíte a stále to není vidět? My víme proč!

Energetický výdej aneb není to jen o sportu

 

Říká se, že pokud je energetický příjem vyšší, než jeho výdej, člověk přibírá a naopak. Zatímco se energetická hodnota a složení (některých) potravin stanovuje poměrně přesně v biochemických laboratořích, to, kolik kalorií kdo a jakým pohybem spálí, je věc zapeklitější.
   
Zde najdete X „nezaručených“ způsobů, jak se zbavit 200 kalorií:

1. Nesnězte je - jediná energie, která se vám neuloží v podobě tukových zásob je ta, kterou vůbec nepřijmete. To bychom ale brzo neměli sílu na sportování, práci ani zábavu. Vyhýbejte se proto jen vyloženě nezdravým potravinám, jako jsou smažené brambůrky, čokoládové tyčinky, koblihy, hranolky a podobně. Kalorie rozhodně nechtějte ubrat z kvalitních živin, které najdete v masu, vejcích, bramborách, rýži či zelenině a ovoci!

2. Zvyšte podíl svalové hmoty - to je sice běh na dlouhou trať, ale díky většímu množství svalů bude vaše tělo lépe vypadat, lépe fungovat a také spotřebovávat víc kalorií i v klidovém stavu. Zároveň platí, že čím více člověk váží, tím víc energie potřebuje pro provoz organismu. Z této jednoduché rovnice vyplývá, že pokud hubnete, budete muset energetický příjem mírně snižovat, protože méně vážící tělo kalorií nevyužije tolik. Háček také spočívá v tom, že jeden kilogram svalové hmoty v klidu spálí asi jen 12 kcal, takže pro těch 200 kalorií byste museli nabrat 16 kilo svalů. Nicméně to s budováním svalové hmoty nevzdávejte, určitě se vám bude hodit i na jiné účely, než na prosté spotřebovávání kalorií!

3. Nevěřte, že „to“ spálíte - možná, že si občas dáte něco navíc s tím, že „to“ pak spálíte, protože jdete na aerobik. Pohybová aktivita sice energetický výdej zvyšuje, ale ne zas tak dramaticky, jak se mnozí domnívají. Tabulky, ve kterých se píše, kolik kalorií se spálí za hodinu toho či onoho sportu jsou velice orientační a nepřesné, a to hned z několika důvodů - mladší lidé spálí víc, než starší, trénovaní pálí víc, než netrénovaní a energii čerpají z různých zdrojů, z tuků nebo svalového glykogenu, v závislosti na druhu zátěže (vytrvalostní či silová) i v závislosti na druhu převažujících svalových vláken (pomalá či rychlá vlákna).
   
Energetický výdej souvisí rovněž se zdravotním stavem, hormonální rovnováhou, rychlostí metabolismu, genetikou i složením a množstvím přijaté potravy. Nic tedy není tak jednoduché, jak uvádí tabulky.
   
Tabulky například tvrdí, že při hodinovém běhu rychlostí 9 km za hodinu spotřebuje člověk 600 kcal. Pokud byste si ale po takovém běhu dali hamburger se stejnou kalorickou hodnotou „navíc“ k tomu, co běžně jíte, pravděpodobně byste začali postupně přibírat.
   
Kdyby tabulky s výdejem při pohybových aktivitách fungovali tak přímočaře, běžci na dlouhé vzdálenosti by pak museli zákonitě hubnout donekonečna, a to se neděje. Do hry vstupuje totiž nespočet faktorů, které mají na energetický výdej vliv.

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková