Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak si vylepšit zrak bez brýlí a laseru

Zhoršilo se vám vidění? Pak zkuste metody, které mohou vést ke zlepšení zraku. Chce to jen trochu vašeho času, trpělivosti a důslednosti.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Při běhání vsaďte na čočky

Kontaktní čočky na cvičení i na spaní

 

Ke zhoršení zraku mohou přispět různé vlivy vnějšího prostředí, jako jsou zářivky, počítačové obrazovky, různé alergeny, chlor v bazénech, klimatizace, topení, slabé osvětlení na čtení či časté tření očí. Oči najednou hodně slzí, jsou častěji unavené a obrysy věcí, které jste dříve viděli ostře, jsou rozmazané. Existuje ale způsob, jak vylepšit zrak zcela přirozenou cestou.

Vhodná strava

Oči vyžadují řadu klíčových živin, aby mohly správně fungovat. Pokud tyto živiny nepřijímáte v dostatečné míře, zrak se postupně zhoršuje. Do vašeho denního jídelníčku proto zařaďte potraviny bohaté na antioxidanty, které zabraňují degeneraci zraku. Zaměřte se zejména na tmavou listovou zeleninu, vaječné žloutky, žluté papriky, dýně, sladké brambory či mrkev, také na rybí olej (DHA), tedy  mastnou kyselinu, která se nachází v rybách, jako je losos, krill či treska obecná a dostatečné pití čisté vody.

Oční jóga
I oči mají svaly, které, stejně jako jiné svaly, potřebují procvičit. Pokud jsou slabé mohou způsobit, že se oči rychleji unaví a hůře pak i vidí. Zkuste oční jógu, která oční svaly uvolní, posílí a po celodenní práci rychleji rehabilituje. Každodenním praktikováním oční jógy tak předejdete únavě a zachováte si dobrý zrak.

Před samotným cvičením se nejprve uvolněte a protáhněte. Cviky provádějte ve chvílích, kdy se na ně můžete plně soustředit, a zásadně bez brýlí.

Rozcvičení - zavřete oči a kývejte hlavou dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tím si uvolníte ztuhlou krční páteř a necháte oči odpočinout. Intenzivnější uvolnění spodní části krční páteře dosáhnete kroužením ramen. Nejprve směrem dozadu, potom dopředu. Cvičení opakujte alespoň 15x v každém směru.

Nahoru a dolů - pohybujte očima pomalu nahoru (pohled k nebi) a dolů. Zopakujte desetkrát.

Do stran - pohybujte očima z jedné strany na druhou. Hlavu mějte pořád v klidné přímé poloze. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné. Opakujte desetkrát.

Do úhlopříčky - nejdříve pohybujte očima šikmě do levého dolního rohu, poté pravého horního rohu. Opakujte desetkrát.

Kroužení - nejprve kružte očima na jednu stranu, opakujte pětkrát a poté na druhou se stejným počtem opakování. Pokud během cviků zavřete oči, budete si zároveň masírovat i oční bulvu.

Ostření - natáhněte před sebe ruku, ve které držíte svisle tužku. Zaostřete na horní konec tužky a ruku pomalu přibližujte. Pořád mějte zaostřeno na tužku. Obdobně můžete pohledem přecházet z tužky vzdálené od očí asi třicet centimetrů na libovolný předmět ve větší vzdálenosti (nejméně pět metrů), například strom za oknem. Zaostřete oko na tužku, pak na vzdálený předmět. Vše desetkrát opakujte. Potom na několik vteřin zavřete oči a proveďte celý postup ještě jednou. Cvičení provádějte rychle, ale důkladně, aby si oční bulva i čočka na podobnou činnost zvykaly.

Závěrečná relaxace
- přiložte dlaně na oči tak, aby je zcela zakrývaly, ale nedotýkaly se jich. Maximálně se uvolněte a myslete na něco pozitivního. Takto vydržte alespoň tři minuty.

Přírodní recept na posílení zraku
Oloupejte a uvařte dva citrony. Přidejte tři stroužky nakrájeného česneku. Nakonec přidejte 1 kg medu a 200 ml lněného oleje a vše dobře promíchejte. Nalijte směs do sklenice a uschovejte ji v lednici. Užívejte 1 lžíci lektvaru vždy před jídlem. Nezapomeňte směs ve sklenici jednou za čas promíchat pomocí dřevěné nebo plastové lžičky.

Jezte borůvky
Borůvky obsahují antioxidanty karoten, antokyan, pterostilben, bioflavonoidy a třísloviny. Jsou bohaté také na vitamin C, vitaminy sk. B a provitamin A. Dále obsahují ovocné cukry, malé množství tuků a látky jako železo, měď, zinek, chrom, hořčík, draslík a mangan. Vědecké výzkumy prokázaly, že borůvky mají schopnost zlepšovat zrak a léčit šeroslepost.


Autor: Monika Kuželová