Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak výchova rodičů ovlivňuje hmotnost dětí

Na rozdíl od tělesné výšky, barvy očí či kvality vlasů, je hmotnost dětí fyzickou vlastností, na kterou mají dospělí obrovský vliv. Tento vliv není dobré podceňovat, i když se kolikrát může zdát, že jablko spadlo daleko od stromu.

Nejčastějším modelem je rodina, kde je při sklonu k nadváze u dospělých nadváha i u dětí. Méně časté jsou případy štíhlých rodičů s obézními dětmi, které se bohužel poslední dobou vyskytují čím dál častěji, ale také najdeme mnoho obézních rodičů s dětmi (zatím) štíhlými.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak na zdravou výživu dětí

Zdravé vaření pro Vaše děti

Jak naučit děti milovat zeleninu

 

Hmotnost dětí udává z velké části genetika, se kterou toho moc nezmůžeme, nicméně ještě větší roli hraje výchova a prostředí. Jídelní zvyklosti rodiny, které se většinou dědí z generace na generaci, utvářejí představy dítěte o tom, jak se správně stravovat. Pokud tedy člověk vyroste v rodině, kde je jídlu přisuzována velká hodnota, kde se negativní emoce, spory a konflikty řeší prostřednictvím jídla, je zázrakem když takový nežádoucí model chování nepřenese do svého dospělého života.

Jídlo by nemělo být pro děti hlavní a jedinou odměnou, ale ani prostředkem rodičů k vyjádření lásky, péče či náklonnosti k dítěti. Když se lidé v raném věku naučí řešit problémy jídlem, je velmi vysoká pravděpodobnost, že se toho v dospělosti nezbaví, ale naopak jim budou potraviny nahrazovat pozitivní zážitky, vztahy i pocity bezpečí či vlastní kompetentnosti, což ve svém důsledku nezadržitelně vede k obezitě.

Příliš úzkostný a nadměrně pečující styl výchovy k nadváze může vést také. Existuje mnoho rodičů, kteří nejsou schopní svým ratolestem nic odepřít, ve víře, že pro ně dělají jen to nejlepší, ale děti začnou tuto ochotu záhy využívat a jejich hmotnost proto také začne nezadržitelně růst.

Často se zdá, že ti malí mohou jíst téměř cokoliv, aniž by přibírali, protože přebytečnou energii vyběhají venku s kamarády. Zanedlouho ale nastane doba puberty, kdy fyzická aktivita klesne, přijdou hormonální změny a v kombinaci s nevhodnými stravovacími návyky hmotnost vzroste. Takoví jedinci pak mají v dospělosti velké potíže se shazováním přebytečných kilogramů, protože se u nich správné jídelní zvyklosti nikdy nevytvořily.

Nedávno provedená studie také zjistila, že rodiče, kteří jsou velmi přísní, nejsou otevření diskuzi a svoje děti příliš nechválí, mají těžší potomky, než ti, kteří nastaví hranice, ale v případě jejich porušení si na dítě nevylévají vztek a v klidu mu vysvětlí důvody, proč je dané chování nevhodné.

Málo chválené a oceňované děti mají sklony vyhledávat příjemné pocity právě prostřednictvím konzumace jídla, kde pozitivní zpětná vazba přijde okamžitě, zatímco od rodičů se jí někdy nedočkají vůbec.

Nikdo Vám nedá návod, jak správně vychovat dítě, protože každé je jiné a jedinečné. Myslete ale na to, že děti velmi bedlivě sledují Vaše chování i stravování a můžete jim tisíckrát opakovat, že zelenina je zdravá, ale pokud ji sami jíst nebudete, nečekejte, že oni ano.

Neodpírejte jim některé druhy potravin jenom proto, že jsou považovány za nezdravé, protože pak po nich budou o to víc toužit. Učte je, že je normální jíst pravidelně, vybírat si kvalitní jídlo, a že to, co vkládáme do úst je neodmyslitelně spjato s naším zdravím a fyzickou kondicí a ne jen s chvilkovým chuťovým požitkem.


Autor: Veronika Staňková