Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zdravé vitamíny

Každé malé dítě ví, že vitamíny jsou pro zdraví člověka nezbytně důležité. Otázkou však zůstává, odkud je čerpat a v jakém množství? Dnes máme na výběr ze dvou možností – můžeme přijímat vitamíny ze stravy, nebo ve formě tablet. O obsahu vitamínů v ovoci a zelenině se vedou dlouhé diskuze – je pravdou, že v rajčeti, které vyrostlo pod umělým osvětlením, bylo sklízeno zelené, tři týdny strávilo na cestách, dozrává ve skladu supermarketu a pak putuje rovnou na pulty, příliš mnoho cenných látek pravděpodobně není. Na druhou stranu producenti potravin přidávají vitamíny i do výrobků, kde se běžně v takovém množství nevyskytují. V lékárnách je k dostání mnoho druhů multivitaminových preparátů, které mohou jejich nedostatek ve výživě doplnit, sporná je ale jejich využitelnost organismem. Jako optimální se tedy zdá kombinace přijmu vitamínů ze stravy s jejich tabletovou formou.

Vitamíny jako takové zprostředkovávají v lidském těle různé chemické reakce, podílejí se na metabolismu živin, jsou nutné pro správný chod mnoha tělesných funkcí, ale také pro imunitu. Bohužel si je tělo neumí ve většině případů vytvořit samo, proto je důležité na ně myslet ve svém jídelníčku. Tak, jako se všemi látkami, které člověk přijímá, i zde platí „všeho s mírou“. Velmi nebezpečný je totiž jak nedostatek, tak nadbytek některých vitamínů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vláknina - k čemu nám je dobrá

Sacharidy - palivo azdroj energie pro vaše tělo

Zhubnete ovocem?

 

Existuje 13 základních vitamínů. Ty jsou buď rozpustné ve vodě, nebo rozpustné v tucích. Proto je důležité, zvlášť při hubnutí, tuk ze stravy úplně nevyřazovat.

Pokud jíte pestře a kvalitně a občas si dopřejete nějakou vitamínovou kůru, nemusíte se o své zdraví nijak zvlášť obávat. Na nedostatek některých vitamínů si ale dejte pozor, když jste nemocní, máte zvýšenou fyzickou nebo duševní zátěž, jste ve stresu, kouříte a pijete alkohol. Také v těhotenství a ve starším věku je dobré věnovat vitamínům větší pozornost.

Vitamíny rozpustné v tucích:

Vitamín A
– je důležitý pro kůži a sliznice, jeho nedostatek vede k šerosleposti, rohovatění kůže a poškození zubní skloviny. Najdete ho v mléčném tuku, žloutku, játrech, mase a v zelenině (mrkev, pomeranč, brokolice, špenát).

Vitamín D – nutný pro metabolismus, jeho nedostatek způsobuje křivici a odvápňování kostí. Jezte proto rybí tuk, kvasnice, vejce i mléko. Tento vitamín se tvoří také sám na Vaší kůži díky slunečnímu světlu!

Vitamín E – zamezuje hromadění škodlivých látek (je to antioxidant). Je nezbytný pro správný průběh těhotenství, má kladný vliv na pohlavní žlázy. Je obsažen v rostlinných olejích, živočišných tucích i obilných klíčcích.

Vitamín K
– je důležitý pro srážení krve a mineralizaci kostí. Jeho nedostatek pak vede ke krvácivosti. Tento vitamín je tvořený působením mikroorganismů ve střevech, ale také ho skrývá listová zelenina.

Vitamíny rozpustné ve vodě:

Komplex vitamínů B (B1, B2, B3, B6, B9, B12, H a PP) – tyto vitamíny jsou důležité pro metabolické procesy a krvetvorbu. Jejich nedostatek může způsobovat únavu, křeče, záněty, bolavé ústní koutky nebo chudokrevnost. Konzumujte proto dostatek obilovin (především klíčky), vnitřnosti, maso, mléko, zeleninu a ryby.

Vitamín C – pokud máte málo vitamínu C, je zde zvýšená pravděpodobnost vypadávání zubů, krvácení, snížené imunity a velké únavy. Myslete proto na množství syrového ovoce i zeleniny ve vašem jídelníčku.