Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Vaše tělo, Vaše pravidla - aneb proč nedržet diety z časopisů

Každý rok se s železnou pravidelností objevují v lednu v časopisech a na internetu články, které radí jak zhubnout, jak nabrat svalovou hmotu, jak zdravě žít. V červnu na nás křičí palcové titulky o hubnutí do plavek a shazování zimních kilogramů. Všude samé rady, tipy, návody, doporučení a zaručené recepty. Každý je odborník na to, co máte jíst, jak máte cvičit, kolik toho máte vypít, kdy a kde byste měli odpočívat a jak máte žít.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zdravý jídelníček je polovina úspěchu k vytoužené postavě

Držíte často diety? Víte, co to s vámi dělá?

Doplňky stravy na hubnutí. Kupovat nebo nekupovat?

 

Každé lidské tělo by teoreticky mělo fungovat stejně. V hubnutí i nabírání by měly platit fyzikální zákony a jednoduché principy, ale neplatí. Život však není spravedlivý - každému rozdal jiné karty a jen na vás teď záleží, jak s těmi svými budete hrát.

Existuje nepřeberné množství stravovacích a pohybových doporučení - v současnosti je populární „paleo“ - tzv. dieta jeskynních mužů, kdy jíte hlavně proteiny a živočišné tuky, „raw“ - syrová strava, ve které je zakázáno tepelně upravovat potraviny, „IIFYM (It It Fits Your Macros)“ - tzv. flexibilní stravování, podle kterého si denně můžete dopřát nějakou laskominu, pokud zapadne do vašeho denního rozpočtu na bílkoviny, cukry a tuky a v neposlední řadě „clean eating“, který zakazuje jíst polotovary a průmyslově upravované potraviny.

V případě cvičení se laická i odborná veřejnost pře o to, zda je na hubnutí lepší klasické kardio nebo vysokointenzivní intervalový trénink (HIIT). Pře se o to, zda po aerobní zátěži nebudete naopak tloustnout a neměli byste proto cvičit raději pouze silově.

Nakonec náš pocit z toho, co bychom měli dělat a jací bychom měli být, dotváří fotografie u těchto článků. Zatímco ještě před časem zdobily tyto články vyhublé modelky, dnes se nám spíš naskýtá pohled na téměř maskulinní závodnice fitness (které drží tři měsíce drastickou, sacharidy omezující dietu, na fotkách se na nás smějí jejich vyrýsované břišní svaly, ale pak často opět přiberou) a v nás vyvolávají dojem, že takhle bychom také měli vypadat.

Jediný člověk, který vám může diktovat, co jíst či nejít a jak se hýbat či nehýbat, jste vy sami.
Vaše tělo je jedinečné - nikdo na světě nemá shodné geny, nikdo nevypadá stejně, ani se stejně necítí. Každý člověk je unikátní, proto není možné, aby se všichni stejně stravovali a stejně cvičili.

Při výběru potravin se zkuste řídit pouze svými vlastními pocity a tím, jak váš organismus reaguje. Jezte a sportujte tak, aby vám bylo dobře.

Možná by někdo namítl, že mu dobře dělá snídat tabulku čokolády a večeřet hamburgery, ale takové postoje jsou spíš sebedestruktivní (ovšem pokud přijde den, kdy se takto stravovat budete, je to jen a jen vaše volba a jen vy za ni nesete zodpovědnost i následky).

Zkuste se stravovat tak, abyste nasytili vaše tělo, ale také duši. Klidně si udělejte radost kouskem koláče, ale netrestejte se přejídáním se do bezvědomí s tím, že už je to stejně jedno. Užívejte si všechno, co jíte, ale také to s kým a kde jíte. Nečekejte, že když budete jíst „junk food“ (odpad), bude vaše tělo bezchybně fungovat.

Pohybem se bavte, nenuťte se do něho, ale zároveň zkoušejte trošku posouvat svoje limity.


Ani sebevětší odborník vám neřekne, jak přesně máte jíst - nejlepším specialistou na svoje tělo jste vy sami. Vzdělávejte se, čtěte, hledejte inspiraci, ale nepodléhejte módním trendům, které mohou rozházet váš metabolismus i psychickou pohodu.

 

 

Autor: Veronika Staňková