Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zhubnout a váhu si udržet. Víme, jak na to!

Pokud se chcete zbavit přebytečného tuku, slova hubnutí a cvičení by měla být pro vás synonyma, tedy slova podobného významu. Redukovat hmotnost lze samozřejmě také jen úpravou jídelníčku, bez jakéhokoliv pohybu. Pak budete ztrácet kilogramy sice relativně rychle, ale přijdete o svalovou hmotu, vaše tělo ztratí přitažlivé tvary a také kondici. Rozumné a trvalé tvarování postavy a hubnutí bez pohybové aktivity zkrátka není možné.

Často se lidé diví tomu, proč nehubnou, když mají dost pohybu v zaměstnání, ale také běhají po nákupech, uklízí nebo dělají jiné fyzicky náročné domácí práce. Na tuto běžnou, každodenní zátěž si však organismus velmi rychle zvykne a přizpůsobí se jí. Je tedy nutné zařadit do běžného režimu takový pohyb, který bude zaměřený vyloženě na spalování podkožního tuku a tvarování postavy.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak na pohyb a cvičení s kily navíc

Co jíst před a po cvičení

Jak správně cvičit v posilovně

 

Pokud se chcete efektivně zbavovat podkožních vrstev tuku, je vhodné cvičit alespoň 5x týdně v aerobním pásmu tepové frekvence. V momentě, kdy je váš tep nižší, nebo vyšší, z tukových zásob energii nečerpáte. Při příliš vysoké tepové frekvenci spalujete zásoby cukru a vaše tělo se dostává do poplašného režimu, kdy je vystaveno nadměrnému fyzickému stresu. Svou optimální tepovou frekvenci pro spalování tuku vypočítáte tak, že od čísla 220, což je maximální tepová frekvence, odečtete váš věk. Z tohoto výsledného čísla spočítáte 65-85% a získáte rozmezí, ve kterém by se měl váš tep pohybovat. Jednoduchou pomůckou, jak bez počítání zjistit, zda cvičíte v aerobním pásmu, je řeč. Měli byste být schopni během cvičení říct souvislou větu, bez nadměrného lapání po dechu. Můžete si také pořídit tzv. sporttester, který měří tepovou frekvenci za vás.

V aerobním pásmu cvičte minimálně 30 minut. Teprve po 20 - 30ti minutách se začíná startovat čerpání energie z tukových zásob. Jak rychle se tento proces nastartuje, záleží na vaší trénovanosti. Čím více trénujete, tím dříve začne vaše tělo tuk spalovat. Mezi nejvyhledávanější aerobní aktivity patří běh, spinning, aerobic, HEAT, kick box a další.
   
Aby bylo Vaše tělo zároveň hezky vytvarované a pružné, doplňte aerobní aktivity posilováním a protahováním. Ideální je například yoga nebo pilates, ve kterých jsou obě tyto složky obsažené.

Cvičení, díky kterému budete hubnout, vyžaduje váš čas. Poté, co se nechtěných kilogramů  zbavíte, není nutné cvičit tak často. Pro udržení hmotnosti stačí zařadit aerobní aktivitu 2 - 3x týdně, po dobu 30 - 60 minut. Nezapomínejte ani v této udržovací fázi na posilování svalů a jejich důkladné protažení. Největší chybou po zhubnutí bývá to, že lidé přestanou cvičit úplně. I když pak nezmění své stravovací návyky, mohou opět přibrat, protože přebytečnou energii cvičením už nespotřebovávají.

I lidé, kteří vypadají štíhlí, mohou mít tuk uložený kolem vnitřních orgánů, což je velmi nebezpečné. Aerobní trénink je proto vhodný i v případě, že se zbavovat viditelných zásob tuku nepotřebujete.

Díky pravidelnému pohybu se skvěle zbavíte stresu, takže nebudete mít takovou chuť zahánět ho sladkostmi. Vyplaví se hormony dobré nálady, ale také prospějete vašemu kardiovaskulárnímu systému, čímž významně snížíte riziko infarktu a jiných civilizačních onemocnění.