Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak udržet dítěti správnou váhu

Zdravá strava podporuje zdravý růst a správný vývoj. Konzumace přiměřeného množství toho správného jídla také předchází nadváze - narůstajícímu problému všech věkových skupin. Teprve kombinace zdravého jídelníčku s aktivním životním stylem vede k udržení přiměřené váhy. Podívejte se na své vlastní stravovací návyky a životní styl. Je správný?

 

1. Širokým obloukem se vyhněte nezdravému jídlu, jako jsou zákusky a různé chipsy. Především se příliš často nestravujte v restauracích rychlého občerstvení.

 

2. Svačte čerstvé ovoce a zeleninu.

 

3. Maso, ryby a zeleninu nesmažte, vařte je v páře nebo pečte v troubě.

 

4. Nadbytečný tuk z masa před vařením okrájejte. Po vaření zbylý tuk vylijte.

 

5. Dávejte přednost čisté vodě před ochucenými nápoji.

 

Obezita

 

Problém obezity narůstá. Pětina dospělých v ČR patří mezi obézní. Obezita je problém, který má často kořeny v dětství. Děti si nesou špatné stravovací návyky až do dospělosti a ty pak těžko překonávají. V České republice trpí nadměrnou hmotností každé páté dítě ve věku od 6 do 12 let (10 % dětí v tomto věku je obézních). O něco málo lépe jsou na tom děti ve věku 13 až 17 let (5 % jich je obézních), nejvíce obézní jsou děti.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cigareta v dětství, nemoce v dospělosti.

Jak vybrat dítěti koníčka.

Jak předejít dětské obezitě.

 

Aktivita

 

Batolata se neustále něčím zabývají a ráda běhají. Povzbuzujte své dítě k aktivitě i vy. Správný životní styl zvýší šanci, že zůstanou zdravé a že během dne svou energii využijí, čímž si vytvoří vhodné spací návyky. Vyplatí se minimalizovat čas strávený u televize a počítačových her. Studie v USA ukazují, že tamní děti tráví sledováním televize průměrně čtyři hodiny denně, což je více času, než kolik tráví jakoukoli jinou odpočinkovou činností. A jak je tomu s jídlem, tak i se cvičením: pokud vás dítě vidí cvičit, stane se cvičení samozřejmostí i pro něj.

 

Tipy a rady

 

1. Nejezděte autem, choďte pěšky. Děti si rychle zvyknou se vozit, ale měly by mít místa, kam se chodí pěšky: obchody, hřiště, byt kamaráda...

 

2. Je-li to možné, s celou rodinou cvičte: vezměte si s sebou do parku míč nebo frisbee nebo si doma pusťte hudbu a zatančete si. Můžete také choit s dítětem od raného věku do plavání nebo zjistěte, jaké aktivity se dají provozovat v domě dětí a mládeže a kroužcích pro maminky s dětmi.

 

3. Kupujte hračky, které vyžadují pohyb: kola a tříkolky, koloběžky, prolézací tunely apod.

 

4. Omezte čas u televize a u počítače.

 

Zdroj: Vaříme dětem, nakladatelství CPress