Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak zatočit s únavou

Únava je podle definice snížení schopnosti vykonávat činnost, které vyplývá z předchozího vynaložení psychického či fyzického úsilí. Tento přirozený stav organismu znají všichni, ale u každého se projevuje jinak a v jiné míře. Také jsou velké rozdíly v tom, jak lidé s únavou zachází.

Únavu můžeme rozdělit na akutní a chronickou a dál také na fyzickou a psychickou. Akutní únava nám dává zprávu o tom, že předchozí výkon byl na hranici našich možností, a že je třeba dát si pauzu. Po odpočinku únava přejde a my jsme opět schopní fungovat naplno. Naopak chronická únava je vleklý problém, na který krátkodobý odpočinek neplatí. Chronickou únavu je nutné řešit dlouhodobě a podniknout spoustu preventivních opatření, aby organismus nebyl dál přetěžovaný.


ČTĚTE TAKÉ:

Bojujte jídlem proti stresu

5 tipů, jak při stresu detoxikovat svůj organismus

Pozor na přepracovanost

 

Zatímco v minulosti lidé trpěli spíš vyčerpáním těla po náročné fyzické práci, dnes se potýkáme především s vyčerpáním psychického rázu po věčném hledění do monitorů a sezení za kancelářským stolem.

Fyzická únava bývá často doprovázená také tou psychickou a pak je na pořadu dne dopřát si regeneraci jak pro tělo, tak pro mysl. Na únavu psychickou je ale naopak fyzická zátěž vhodná. Proto je doporučením číslo jedna nazout po dlouhém a únavném pracovním dni tenisky a vyběhnout do lesa nebo jít třeba okopávat zahrádku. Člověku se sice většinou nechce, protože má pocit, že je unavený k smrti a nejraději by zalezl do postele s tabulkou čokolády, ale tento pocit je daný pouze tím, že během dne svaly neměly dostatek stimulů.

Překonat únavu se většinou vyplácí. Stačí napnout všechny síly a vyrazit do posilovny nebo na kolečkové brusle a smrtelná dřímota, která Vás přepadala nad klávesnicí počítače kouzelně zmizí. Pasivní odpočinek pomáhá také. Ať už jste udření fyzicky či psychicky, pobyt ve žhavé sauně, příjemná masáž nebo obyčejná procházka po lese dokážou zázraky.

Naše tělo nám pocitem únavy sděluje, že chce odpočinek, pauzu a klid. Potřebuje čas na načerpání nových sil. Málokdo však tyto signály respektuje a dál přetěžuje svou hlavu a někdy také tělo. Máme pocit, že práce nepočká, a proto se dopujeme kofeinovými nápoji a cukrem jen proto, abychom mohli vyčerpat svoje síly ještě o trochu víc. Následkem toho jsme ještě unavenější, podráždění a bojujeme s kilogramy navíc, zatímco nejlepším a nejjednodušším řešením by bylo jít si na chvíli lehnout nebo si vyjet na kole.

Když docházejí síly, organismus volá po dodávce cukru, jenž je zdrojem snadno využitelné energie. Potom nejspíš sáhneme po bonbonech, čokoládě nebo koblize. Kvůli jednoduchým cukrům hladina cukru v krvi rychle stoupne a poté opět dramaticky klesne, takže chuť na sladké se ještě znásobí. Zajídat únavu sladkostmi nám energii nedodá, zato se po čase zaručeně v pase objeví pár centimetrů navíc.

Pocit únavy by měl být pro každého pokynem k odpočinku, nikoliv k jídlu. Pokynem těla k jídlu je hlad. Pokud trpíte chronickým vyčerpáním, zamyslete se nad tím, proč tento stav vůbec vznikl a při nejhorším ho řešte s lékařem nebo psychologem.

Běžnou únavu z kolotoče každodenních povinností si můžete vyléčit sami změnou činnosti  a režimu. Odjeďte na dvoutýdenní dovolenou, sportujte, do jídelníčku zařaďte víc ovoce, zeleniny a bílkovin, vyhýbejte se alkoholu, cigaretám i energetickým nápojům a zkuste respektovat potřeby svého těla.

 

 

Autor: Veronika Staňková