Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Umění relaxace

Odpočinek je jednou ze základních potřeb našeho těla, má totiž zásadní význam pro uchování tělesného i duševního zdraví. Jak relaxujete vy? Umíte to vůbec?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Masáž na míru

Relaxace a stres

Jak si připravit lázně doma

 

Když jste delší dobu ve vnitřním napětí, přestanete se cítit dobře. O slovo se přihlásí podrážděnost, zvýšená nervozita a napětí, bezdůvodně se rozčilujete. Kromě toho všeho klesá vaše schopnost se soustředit, jste roztěkaní, mrzutí, ale také vyčerpaní a bez energie. Prví varovné příznaky únavy a nevyrovnanosti rozhodně nepodceňujte. Organismus vám tak dává najevo, abyste zvolnili.

Relaxační desatero:

1. Srovnejte si myšlenky
Můžete třeba začít tím, že si v hlavě srovnáte myšlenky. Ujasníte si, co je pro vás důležité a co ve vašem životě hraje nepodstatnou roli. Rázem si uvědomíte, že se necháváte vykolejit zbytečnostmi, které pro vás nemají význam.

2. Zvolněte
Jste ve stresu proto, že jste zavaleni prací a ze všech koutů se na vás hrnou nové a nové úkoly? Zastavte se, na chvíli zavřete oči a zavzpomínejte na nějaké příjemné události. Stačí krátké odreagování a negativní myšlenky ztratí na síle. Pokud jste doma, oprašte staré fotky, zapalte svíčky nebo do aromalampy dejte éterický olej s uvolňující vůní.

3. Ráno moudřejší večera
Svět vypadá hned veseleji, když se vyspíte dorůžova. Snažte se udržet dobrý pocit co nejdéle a nezačněte ještě v posteli přemýšlet nad tím, co všechno musíte dnes stihnout a zařídit. Pomalu se protáhněte a uvědomte si, co vás čeká příjemného, na co se můžete těšit. Může to být maličkost, třeba že půjdete s kolegyní na oběd, koupíte si šaty, po kterých už tak dlouho pokukujete, nebo si po práci zajdete zaplavat. Motivací pro pohodový den je ale také vidina splněného úkolu a pocit dobře odvedené práce.

4. Usmívejte se
Když se budete usmívat na lidi kolem sebe a oni na vás, vydrží vám dobrá nálada po celý den. Pohoda a optimismus mají větší moc než přepracování a vnitřní napětí.

5. Choďte do přírody
Vědecké studie dokázali, že již 30 minut strávených v zeleni stačí k uvolnění a relaxaci. Lesy, louky, ale i parky poskytují mozku tolik dojmů a podnětů, že přitom zapomínáte na stres.

6. Poslouchejte hudbu
Vyberte si žánr, který je vám blízký a vnímejte každý tón. Důležité je, abyste skutečně vypnuli a odreagovali se. Podle vědců jsou lidé, kteří si často prozpěvují, šťastnější a spokojenější.

7. Stýkejte se s přáteli
Opravdoví přátelé stojí vždy při vás. Nezanedbávejte proto pěstování sociálních kontaktů a nezapomínejte na své kamarády, i když máte hodně práce a po náročném dni nemáte zrovna náladu na společné aktivity.

8. Sportujte

Nejdůležitější je najít si pohybovou aktivitu, která vás bude skutečně bavit. Cvičit můžete doma, v přírodě i v posilovně. Po čase získáte na cvičení pozitivní návyk. Najednou zjistíte, jak dobrý a prospěšný sport je. Budete se cítit lépe a díky dosaženým úspěchům se vám zvýší i sebevědomí.

9. Carpe diem
Užívejte si každého dne. Není to prázdná fráze. Nemusíte dělat nic světoborného, stačí si užívat dnešní den, neutápět se v minulosti ani se příliš nezabývat budoucností. Prostě žít tady a teď.

10. Ukažte svoje sociální cítění

Příležitostí kolem vás je víc než dost. Stačí otevřít oči. Jedná se o zdánlivé maličkosti, které nic nestojí, ale potěší obě strany, jako třeba vlídné slovo či projev zájmu o druhého.


Autor: Monika Kuželová