Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Tuk vaše tělo potřebuje!

Tuky, neboli lipidy, jsou makroživiny, které náš organismus nezbytně potřebuje pro svoji správnou funkci. Až příště o někom uslyšíte, že se chystá hubnout pomocí nízkotukové diety, nebo se nachomýtnete k hovoru o nebezpečí konzumace nasycených tuků, začněte se hlasitě smát. Nízkotuková strava či vynechávání jakýchkoliv tuků z jídelníčku totiž vede jen ke zdravotním i „váhovým“ potížím.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Co jíst, když máte vysoký cholesterol

10 potravin, kterým byste se měli obloukem vyhnout

10 top mezi ořechy a semínky

 

Poslední dobou naštěstí dobře funguje osvěta, díky níž lidé vědí, že mýty, které se tradovaly celé roky, už neplatí. Přečtěte si o základních faktech ze světa tuků a nenechte se dál mást pseudovědeckými výzkumy či praxí vašich neustále hubnoucích sousedek:

Vitamíny
- v tucích jsou rozpustné vitamíny A, D, E a K. Bez konzumace tuků společně s těmito vitamíny by si s nimi naše tělo nevědělo rady. Pokud jíte minimum tuku, budete mít pravděpodobně těchto vitamínů nedostatek.

Hormony
- spousta hormonů může vzniknout jen díky tukům (cholesterolu). Bez tuku ve stravě bychom mohli vážně narušit hormonální systém našeho organismu!

Nasycené tuky - nasycené tuky najdeme v živočišných produktech, ale také v kokosovém a palmovém oleji. Samy o sobě neškodí, jak se doposud myslelo - záleží však na kontextu stravování. Je totiž velký rozdíl, jestli jíte spoustu masa, másla, vajec, ovoce, zeleniny a ořechů, nebo se ládujete masem, máslem, koblihami, smaženými lupínky a cukrovinkami!

Nenasycené tuky - tuky rostlinného původu, z nichž nejpodstatnější jsou již chronicky známé omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které musíme tělu dodávat stravou. Prokázalo se, že v našem jídelníčku je poměř omega 3 a omega 6 mastných kyselin 20:1, přičemž optimální by byl poměr 2:1. Abyste se k takovému poměru přiblížili, jezte tučné mořské ryby, ořechy, avokádo a semena. Vyzkoušet můžete také omega 3 mastné kyseliny v kapslích.

Kokosový olej - tvrdí se, že je zdravý, ale zase tak slavné to není. Jedná se o tuk nasycený, se středně dlouhým řetězcem mastných kyselin. Chemickým složením se podobá máslu, ale na máslo jsme my, středoevropané, zvyklí, na rozdíl od oleje z exotických kokosových palem. Kokosový olej využívejte hlavně pro externí péči o pleť a vlasy.

Trans tuky - tuky můžeme dělit podle různých kritérií. Dalším dělením je dělení tuků na tzv. cis tuky a trans tuky. Problém je s trans tuky, které jsou rakovinotvorné a ucpávají cévy - ty do našich jídelníčků zcela určitě nepatří. Najdete je ve smažených jídlech (hranolky, koblihy), tučných těstech a levnějších cukrovinkách. Problém je, že na rozdíl od nasycených a nenasycených tuků v potravinách, nemají výrobci povinnost obsah trans tuků na obalech uvádět. Když se budete vyhýbat cukrovinkám, smaženým pokrmům, rychlému občerstvení a margarínům, určitě neuděláte chybu.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková