Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Tukové buňky mohou pomoci zhubnout

Možná nevíte, že ne všechny tukové buňky škodí zdraví. Existují i takové, které paradoxně spalují tuk a pomáhají nám tak zhubnout. Nazývají se „béžové“ tukové buňky a vědci je objevili teprve nedávno.

Nový typ  buněk
Zatím byly známy jen dva základní typy tukových buněk - hnědé a bílé. Hnědé buňky se v dětství podílejí na regulaci a tvorbě tepla a v průběhu života se ztrácejí. Bílé tukové buňky jsou v našem organismu zásobárnou energie a jsou v našem těle přítomny celý život. Jejich velikost a množství souvisí s bilancí energie a životosprávou. Průměrně by dospělý člověk měl mít asi 12 až 15 kg tuku. Tukové tkáně nefungují pouze jako zásobárna energie, ale jsou také hormonálně aktivní. Jejich hormonální aktivita ovlivňuje mnoho fyziologických funkcí organismu a může být příčinou zvýšeného rizika civilizačních chorob. Třetím, nově objeveným, typem jsou tzv. „béžové“ tukové buňky. Tyto buňky jsou svojí funkcí výjimečné. Energii v sobě totiž nehromadí, ale naopak ji spalují. „Za určitých okolností se některé bílé buňky mohou změnit na béžové,“ říká Gabriela Knosová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nejčastější chyby při hubnutí

Jak získat pěkné pozadí

Buďte zásadoví a zhubnete!

 

Jak vznikají
Pro to, aby se obyčejné tukové buňky změnily na speciální „béžové“ je třeba, aby se v těle vytvořil hormon irisin, který se začne tvořit pouze v průběhu cvičení. „Hormon irisin vzniká na povrchu svalových buněk. Jeho vlivem se některé bílé tukové buňky změní na energeticky aktivní „béžové“ buňky, které využívají energii uloženou v tukových tkáních.

Důležitá je pravidelnost
Irisin patří do skupiny znovu objevených miokynů, tedy hormonů, které produkují svaly v průběhu cvičení. Hladina irisinu v krevní plazmě závisí na trénovanosti, proto nestačí nárazové cvičení či krátkodobá svalová aktivita. „Na to, aby se dosáhla a udržela potřebná koncentrace irisinu, je třeba cvičit pravidelně. Výrazný nárůst tohoto hormonu byl zaznamenán po 30 minutách silového tréninku, ale dvojnásobné zvýšení jeho koncentrace bylo naměřeno až po deseti týdnech pravidelného vytrvalostního tréninku, který souvisí s nárůstem svalové hmoty.

Jak spálit tuk

Důležité je především zjištění, že „béžové“ tukové buňky aktivují spalování energie nejprve z okolních tukových buněk a následně, po vyčerpání energie z mastných kyselin, začnou spotřebovávat energii i ze vzdálenějších tukových rezerv. „Pokud zvolíte vhodnou metodiku cvičení a správný cvičební program, dosáhnete cílený úbytek tuku právě na těch místech, kde je ho nejvíce.

Bez správného stravování to nejde
Pokud se ale budete špatně stravovat vysněných výsledků nedosáhnete. Na něm totiž závisí, jak intenzivně budou „béžové“ buňky spalovat tuk a využívat tukové rezervy. „Vhodné vybrané potraviny a jejich správné dávkování dokáží podpořit aktivitu „béžové“ tukové tkáně a spalování extra kalorií i po cvičení. Pokud tedy chcete, aby „béžové“ tukové buňky podpořily vaše hubnutí a výdej energie, musíte začít pravidelně cvičit a zároveň se rozumně stravovat.


Autor: Monika Kuželová