Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Tuk - skrytý nepřítel

Tuk má někdo rád na talíři, ale už méně na sobě. Kazí nam postavu a poškozuje naše zdraví. Je težké se s ním dát do křížku, ale pokud se tak už jednou rozhodnete, buďte vytrvalí. Možná už víte jak na něj, ale vězte, že není tuk jako tuk. Jeden je viditelný, chovaný pod kůží a ten druhý, mnohem nebezpečnější, se ukrývá hluboko uvnitř našeho organismu. Seznamte se s jejich podstatou a tatočte s oběma typy. Vyplatí se vám to!

 

Není tuk jako tuk

 

Existují dva druhy tuku – jeden je hluboko uložený a nazývá se  viscerální tuk a druhý je podkožní tuk, který se nachází těsně pod kůží. Viscerální neboli vnitřní tuk není totožný s podkožním tukem. Určité procento viscerálního tuku má každý, je ale nutné si jeho množství hlídat. Pokud je ho příliš mnoho, stává se pro naše zdraví nebezpečný. Ukládá se v životně důležitých orgánech uprostřed těla (např. játra, ledviny) a ohrožuje naše zdraví. Lékaři ho dokonce považují za mnohem škodlivější než tuk podkožní.

 

Jak je tuk pro nás nebezpečný?

 

Viscerální tuk je metabolicky aktivnější než tuk podkožní, což znamená, že do krve uvolňuje chemické látky, které mohou vést ke vzniku zdravotních problémů. Patří mezi ně mastné kyseliny, hormony a chemické látky, které vyvolávají zánět. Příliš mnoho vnitřního tuku tedy zvyšuje jejich hladinu a to ovlivňuje správnou funkci životně důležitých orgánů. Zvyšuje se tak riziko výskytu vysokého krevního tlaku, zvýšeného cholesterolu, diabetu II. stupně, mozkové mrtvice apod. Naštěstí snížit viscerání tuk je o něco snažší než se zbavit tuku podkožního a již první známky zhubnutí přispějí k lepšímu zdravotnímu stavu.


ČTĚTE TAKÉ:

Pročistěte si organismus jídlem.

Zacvičte si se svým partnerem.

Biopotraviny - trend doby.

 

Proč má někdo více viscerálního tuku než jiní?

 

Na první pohled má více viscerálního tuku člověk s postavou tzv. jablka, kdy se tuk viditelně hromadí v oblasti břicha. Každý z nás má určité množství vnitřního tuku, které potřebujeme ke správnému fungování orgánů. Existuje ale řada faktorů, které hodnotu viscerálního tuku ovlivňují. Jedním z nich je životní styl. Nevyvážená a nezdravá strava hodnotu viscerálního tuku zvyšují, zatímco pravidelné cvičení a zdravá strava ji snižují. Mezi další faktory patří také pohlaví, hormony (např. u žen v menopauze), věk, etnický původ nebo genetické vlohy. Zajímavé také je, že kuřáci, kteří mají sice nižší hmotnost než nekuřáci, mají sklony mít více viscerálního tuku.

 

Jak se tuku zbavit?

 

1. Pokud kouříte, přestaňte.
2. Omezte nebo úplně vynechte alkoholické nápoje.
3. Cvičte alespoň 30 minut denně.
4. Jezte zdravě. Zvýšte příjem vlákniny, zeleniny a ovoce. Zařaďte do jídelníčku ryby, nízkotučné mléčné výrobky a libovou drůbež. Eliminujte vysokoglykemický index potravin (jako rafinované obiloviny a cukr), abyste příjem tuků snížili.
5. Zhubněte pomocí zdravé nízkokalorické diety a zvyšte svou pohybovou aktivitu.