Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Trpíte nespavostí? Nesahejte hned po lécích.

Nespavost, neboli insomnie, je problém, který trápí spoustu lidí. Chodíte spát se strachem, že zase neusnete, celou noc se převalujete, ráno se budíte rozlámaní a unavení, přes den se těšíte do postele, ale když si leháte, vlastně se bojíte, že všechno bude zase jako předchozí noc.

 

ČTĚTE TAKÉ:

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

Potraviny pro dobrý spánek

Triky, jak se „dát do klidu“

 

Nespavost lze dělit buď podle délky trvání na krátkodobou, střednědobou a dlouhodobou, ale také podle příčiny na primární a sekundární (ta je následkem jiného onemocnění).

Tzv. primární psychofyziologickou insomnii lze léčit několika způsoby - jednak můžete užívat psychofarmaka, která vám pomohou usnout, ale snadno na ně vzniká návyk a nezbavíte se příčiny nespavosti, jednak můžete podniknout režimová opatření a začít pracovat na své psychice - a ta má na spánek obrovský vliv.

Zkuste se držet těchto rad a uvidíte, že budete spát jako nemluvně:

Odpoledne nepijte kávu, černý a zelený čaj či energetické nápoje. S jejich konzumací to nepřehánějte ani během dne!

Večer vynechte těžká jídla - jezte naposled 3 - 4 hodiny před ulehnutím. Nechoďte spát ale ani hladoví.

Po večeři se běžte na chvilku projít a zhluboka nasávejte do plic čerstvý vzduch.

Před spaním neřešte s partnerem žádná důležitá nebo konfliktní témata, nesledujte horory ani nehrajte agresivní videohry. Náročná fyzická aktivita se také nedoporučuje.

V žádném případě si nedopomáhejte ke spánku alkoholem - sice byste usnuli, ale kvalita spánku by byla velmi špatná.

Nekuřte a nejezte čokoládu - tyto neřesti mají na organismus povzbuzující účinky.

Postel používejte výhradně ke spánku a sexu a pobyt v ní omezte na nejnutnější dobu (nepřevalujte se v ní, neodpočívejte, nejezte, nepracujte, nečtěte, nesledujte televizi).

V místnosti na spaní minimalizujte hluk a světlo a zajistěte vhodnou teplotu (nejlépe 18–20º C).

Uléhejte a vstávejte každý den (i o víkendu) ve stejnou dobu ± 15 minut.

Jděte si lehnou až v momentě, kdy jste opravdu ospalí a pokud se spánek nedostaví asi do 30 minut, vstaňte a běžte se věnovat do jiné místnosti nějaké příjemné, nenáročné činnosti.

Nikdy si nechoďte lehnout přes den - a to ani v případě, že se cítíte velmi ospalí. Počkejte na večer, na dobu, která je pro spánek určená.

Vytvořte si usínací rituály - umyjte se, dejte si bylinkový čaj, oblékněte si čisté pyžamo - zkrátka dělejte cokoliv, co tělu napoví, že je čas jít spát.

Dobrou noc!

 

660x250_5.jpg

 

Autor: Veronika Červenková