Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak předejít dětské obezitě

Obezita se bohužel se netýká jen dospělých, ale stále více přibývá i tlustých dětí.  Nadměrnou hmotností u nás trpí každé páté dítě ve věku 6 až 12 let. Celkem 10 % dětí má nadváhu a dalších 10 % je obézních. Bohužel až 80 % dětí pak bojuje s nadváhou i v dospělosti.

 

Rychlá občerstvení - trend doby

 

Největším a nejčastějším problémem jsou špatné stravovací návyky, jejichž důsledkem je nepoměr mezi příjmem a výdejem energie. Nešvarem je také stravování v centrech rychlého občerstvení nebo nákup svačin ve školních bufetech a automatech, kde se převážně nabízí housky s trvanlivým salámem, vajíčkem a majonézou, sušenky, řada sladkostí a bílé pečivo. A pokud se na pultech objeví ovoce a zelenina, málokteré dítě jí dá přednost před plněnou koblihou. K pití  bývá většinou kola a další slazené limonády.

 

Nepravidelný režim

 

Dalším problémem je nepravidelnost. Ráno se dítě nestihne nasnídat a místo svačiny dostane peníze, které utratí za čokoládu. Celý půlden je pak hladové a po návratu domů sní na co přijde. Takové tláskání časem přivodí nadbytek rychlé energie, kterou není kam dát a ta se začne ukládat. Problém je na světě a k nadváze nakročeno.

 

Školní jídelny

 

Je-li školní stravování kvalitní, může dětem pomáhat odstraňovat některé nevhodné stravovací návyky. V nabídce školních jídelen však stále panují značné rozdíly. Někde můžete najít nabídku ze tří jídel, z nichž všechna odpovídají pravidlům zdravého stravování a jedno je dokonce vegetariánské, jinde bohužel stále nabízejí těžká jídla neboť tento typ výživy je zřetelně levnější. Děti tak mají nadměrný příjem tuků, které by neměly tvořit více než 30 % denního energetického příjmu. Problematické je zejména složení, zejména nízký příjem rostlinných tuků a olejů. Rodiče ale mohou být v těchto případech nápomocní a sledovat, co měl jejich potomek k obědu a podle toho přizpůsobit večeři. Strava ve večerních hodinách by měla být lehce stravitelná, aby organismus dokázal přijatou energii zpracovat, než jde dítě spát.

 

Životní styl rodiny

 

Životní styl rodiny ovlivňuje dětskou životosprávu a tvorbu správných návyků. Děti vzory z rodiny přirozeně přejímají a odnášejí si je do svého života. Výzkum o způsobu trávení volného času českých rodin, který provedla agentura Stem/Mark ukázal, že rodiče rádi svůj čas věnují o víkendech rodině. Ovšem když došlo na výběr aktivit, celých 47 % víkendů v roce lidé tráví sledováním televize, filmů na DVD nebo nakupují. Jen 52% respondentů jezdí alespoň jednou měsíčně do přírody. Problém se násobí, pokud si rodina u televize ráda smlsne na brambůrkách, čokoládě a jiných pamlscích. Děti také častěji cestují autem a přirozeného pohybu mají mnohem méně.

 

Dědičnost

 

Nezanedbatelným faktorem je také dědičnost. Pokud je alespoň jeden rodič obézní, zvyšuje se pravděpodobnost, že dítě bude také trpět nadváhou. Nejen pro onu dědičnou dispozici, ale bohužel právě pro přejímání nevhodných návyků a většinou pasivní formy trávení volného času bez pravidelných sportovních aktivit. Samotná nadměrná hmotnost totiž ještě nemusí znamenat obezitu. Pro posouzení je důležitý podíl tuku, ochablost svalstva a další faktory.

 

Recept ke štíhlé postavě je jen jeden – pravidelný pohyb a zdravé jídlo! Důležité je naučit dítě zásadám správné životosprávy, aby si udrželo optimální tělesnou hmotnost i v budoucnu. Mělo by mít vyvážený pohyb a vyváženou stravu rozdělenou do šesti jídel během dne.