Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Tloustnete? Možná za to může stres

Pocit, kdy něco kraluje v našem těle a udává směr veškerým všem našim činnostem, neustále nás nutí přizpůsobovat se novým okolnostem, maří naše plány a ovlivňuje naše nálady, už stoprocentně zažil každý z nás. Ale věděli jste, že stres představuje daleko větší nebezpečí pro náš organismus a negativně se podepisuje na štíhlé linii?

Zjednodušeně by se dalo říci, že stres je reakce našeho těla na zvýšené fyzické, emocionální nebo intelektuální požadavky. Objevuje se tehdy, když člověk přestává být schopen vyrovnat se se zátěží každodenního života. Je velmi snadné mu podlehnout, o to obtížněji se ho ale zbavuje. Stres tak má tak dostatečný čas a prostor podepsat se na naší zdravotní kondici.

Co stojí za vznikem stresu?
Každého z nás uvádí do stresu jiné situace. Souvisí to s naší psychikou, s tím, jací jsme, jaké máme priority, na čem si zakládáme. Obvyklými spouštěči jsou například pracovní vytížení, ztráta zaměstnání, rodinné problémy nebo třeba finanční potíže. Málo se ví, že stres může vznikat i z pozitivních příčin, mezi které patří například nástup do nového zaměstnání, porod nebo cestování.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zažeňte podzimní splín

20 důvodů k pohybu

Vyberte si pohyb, který vám padne

 

Od tuhnutí svalů k civilizačním chorobám
Pokud se stresové situace neustále opakují a přetrvávají, dochází z krátkodobějšího hlediska ke „ztuhnutí svalů“. Dlouhodobě může vést k některým civilizačním chorobám jako je poškození kardiovaskulárního systému způsobujícímu ischemickou chorobu srdeční a dokonce způsobit infarkt. Stres má také negativní dopad na imunitní systém a vede ke snížení odolnosti organismu vůči infekcím.

Nebezpečí pro ženy
Dlouhodobé podléhání stresu představuje vysoké riziko hlavně pro ženy. Je totiž jedním z hlavních faktorů, který se podepisuje na vzniku rakovinného bujení. Je vědecky prokázáno, že stres přispívá ke vzniku karcinomu prsu nebo rakovině děložního čípku. Proto by ženy, které mají stresové zaměstnání, či neustále procházejí stresovými situacemi, měly dbát na pravidelné lékařské prohlídky. Bohužel je v České republice stále 40 % žen, které pravidelných prohlídek nevyužívá.

Antistresový plán
Stres lze zvládat fyzickým cvičením, různými relaxačními technikami nebo přírodními doplňky, které mohou pomoci zmírnit některé průvodní obtíže. „Všem, kteří jsou vystaveni zvýšené stresové zátěži, mohu doporučit tzv. antistresový plán. Tento program je doplněn o exkluzivní doplňky stravy, které pomáhají organismu snižovat dopady stresu,“ říká Petra Dubanovská, výživová poradkyně Naturhouse, která se specializuje na stresovou problematiku.

Tajemství v jídle

Stres je možné ovlivnit také stravou. Některé potraviny organismu pomáhají se se stresem vyrovnat, zatímco jiné ho podporují. Doporučuje se omezit nebo úplně vyloučit povzbuzující nápoje jako je káva, kola, alkohol a bílý cukr. Svému tělu prospějete také tím, když zvýšíte příjem ořechů, cizrny, pšeničných klíčků a vitaminů B a C. Stres může omezovat chuť k jídlu nebo naopak chutě zněkolikanásobit. Souvisí to s toxiny v našem těle, které způsobují zadržování vody v těle. Hmotnost tak jde snadno a rychle nahoru. Nadváha pak zatěžuje náš kardiovaskulární systém a negativně ovlivňuje naši kondici.



Zdroj: Naturhouse