Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Nastartujte organismus

 

Zaznamenali jste u sebe v posledních týdnech kolísání nálad, nižší výkonnost, nechuť k fyzické aktivitě, či pocit vyčerpanosti? Pak je velmi pravděpodobné, že i na vás dolehla jarní únava. Ostatně, je vědecky dokázáno, že jí častěji trpí ženy než muži. Byť se nejedná o žádné závažné onemocnění. Není ale radno brát jarní únavu na lehkou váhu, protože oslabený organismus snáze podlehne nejrůznějším chorobám.

Berte to tak, že vám tělo posílá signál, abyste se o něj trochu postarali a pomohli mu.  Během uplynulých měsíců čelilo chladnému počasí, potýkalo se nedostatek slunečního záření a dostávalo menší přísun vitaminů. Rezervy vyčerpalo a teď je chce zase doplnit.

 

Co zabírá? Vitamíny, bylinky a pohyb!

Prvním bodem programu pomoci tělu je jídelníček plný vitamínů. V jarním období bycho měli do těla "napumpovat" zhruba 600 gramů ovoce a zeleniny! Důraz klaďte na vysoký obsah vitamínu C - ten zvyšuje odolnost organismu. Z čerstvé zeleniny si proto dopřejte zejména papriky, zelí, kapustu nebo brokolici, doplnit tuto skupinu mohou vhodně rajčata. Z ovoce sáhněte kromě citrusů po kiwi, dobré jsou i jahody. Nevyhýbejte se ale ani jablkům, hroznům a avokádu.

Denní dávku je dobré rozdělit alespoň do tří částí. Jednou může být ovocný či zeleninový salát, druhou obstarají třeba čerstvé šťávy z ovoce a zeleniny, řešením jsou také jarní polévky. Saláty, polévky i šťávy můžete ještě vylepšit třeba klíčky - nejen obilnými, ale také naklíčeným hrachem či čočkou. K obohacení chuti mohou přispět i čerstvé bylinky, mladé kopřivy, pampelišky nebo řeřicha. Například kopřivy dodávají tělu energii, pampeliška zase zlepšuje trávení. Jindy zkuste třeba naklíčený hrách či čočku!

Ruku v ruce s jídelníčkem musí jít i pitný režim. Zkuste alespoň na čas nahradit kávu a čaj bylinnými odvary, k ovocným šťávám přidejte i pořádnou dávku čisté vody!

Druhým bodem nezbytným pro regeneraci těla i pro zlepšení nálady, je pohyb. Tělo potřebuje pravidelnou dávku fyzické aktivity. Začněte pomalu, třeba malou procházkou nebo lehkým cvičení. Vytrvejte! Stanovte si dny a nejlépe rovnou přesný čas, kdy se fyzické aktivitě budete věnovat a snažte se je dodržet. Buďte stejně důslední jako při dodržování svých pracovní povinností! Inspiraci můžete najít i na portálu Fithall.cz. Naše videa obsahují celou řadu cvičení pro začátečníky, středně pokročilé i pokročilé. Najdete tu kick box i aerobik, zkusit můžete i jógu nebo pillates... Vybere si určitě každý. Cvičit s námi navíc můžete kdykoli vyšetříte chvilku a v podstatě kdekoli.

 

Detoxikace a relaxace

Dostat tělo do kondice vám pomůže i detoxikace organismu. Tu si třeba čas od času naordinuje i známá česká topmodelka Tereza Maxová. Speciální pobyty zaměřené na detoxikaci nabízí většina českých lázní i wellness center. Rádi vám s ní poradí i v resortu Svatá Kateřina. Pokud se chcete očistě organismu věnovat doma, zvolte nejjednodušší cestu - zkuste třeba jednodenní půst či pročišťovací dny. Na trhu je i celá řada přípravků určených právě na detoxikaci organismu. Doporučujeme ale poradit se o nich s odborníkem.

Důležitá je samozřejmě také důkladná relaxace. Ovšem pozor - relaxovat neznamená prospat celý den! Zvolte spíše relaxační koupel, masáž nebo vyzkoušejte aromaterapii.

 

EXTRA INFO

Avokádo - obsahuje vitamín A, železo a magnézium. 

Brokolice - kromě vitamínu C obsahuje vitamíny skupiny B, vitamín E, provitamín A, kyselinu listovou, vlákninu a minerální látky - draslík, vápník, fosfor, železo, síru, hořčík, zinek.

Citrusy - mají nejen velké množství vitamínu C, obsahují i draslík a jód, aminokyseliny a enzymy.

Hroznové víno - je bohaté na draslík, obsahuje rovněž antioxidanty, které neutralizují volné radikály v těle.

Kiwi - obsahuje vitamín C, E, B1, B2, B3 a provitamín A, z minerálů pak draslík, vápník a magnesium. Jeho velkou předností je také vysoký obsah vlákniny

Jablka - kromě vitamínu C jsou bohatá na vitamín B, jsou zdrojem draslíku a kalcia. Pektin obsažený v jejich slupce snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Jahody - mají velké množství vitamínu C, jsou bohaté také na kyselinu listovou, draslík a mangan.

Kapusta - bohatá na vitamín C, vitamíny skupiny B, E a provitamín A. Dále obsahuje kyselinu listovou, z minerálních látek draslík, fosfor, vápnik, železo, síru, hořčík, zinek, měď a jód.

Paprika - bohatý zdroj vitamínu C, B6 a E. Obsahuje také betakaroten a antioxidační látky.

Rajčata - obsahují zejména vitamíny řady B

Zelí - kromě vitamínu C, obsahuje i vitamíny E, provitamíny A a K, beta karoten a kyselinu listovou. Z minerálních látek je bohaté na draslík, vápník a železo.