"> "> ">
Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Relaxace a stres

Pojem stres se dnes používá tak často a nahodile, že se mnohdy ztrácí jeho pravý význam. To stejné platí pro relaxaci a odpočinek. Neustále nás obklopují tvrzení typu „Když jste ve stresu, relaxujte. Vyhýbejte se stresu. Nestresujte se. Naučte se odpočívat.“ Co ten stres ale vlastně je a jak tedy relaxovat, aby byl menší, to je otázkou.

Stres je přirozená, fyziologická reakce organismu na zátěž. Ta může být jak fyzická, tak psychická. Fyzickým stresem je například nadměrné cvičení, nedostatek jídla, příliš vysoká či nízká teplota okolí, hluk, fyzická nepohoda nebo také situace ohrožení zdraví či života. Psychický stres je pak způsobovaný neurovnanými mezilidskými vztahy, povinnostmi v práci i doma, subjektivně vnímaným nedostatkem času pro plnění povinností i pro příjemné aktivity, přehlcením informacemi, ale také neustálým tlakem na výkonnost a rychlost.


ČTĚTE TAKÉ:

Stres v práci

Sportujte a zbavíte se depresí

Ovoce vás zbaví stresu

 

Stres je do jisté míry velmi užitečný, protože jednak zajistil lidstvu přežití až do dnešní doby (díky stresu člověk poznal, že má utíkat před tygrem), ale také je stimulantem fyzického i psychického výkonu, pokud ovšem působí v rozumné míře.

Stres, který nám škodí, se nazývá „distress“, stres, jenž nás pohání k lepším výsledkům je „eustress“.

Psychiatři Holmes a Rahe vyvinuli škálu stresu, která má 43 položek a mezi nejvíce stresující zařadili právě i radostné události, jako je svatba, otěhotnění, narození dítěte či přestěhování se. To znamená, že i pozitivní události v životě jsou stresující, protože kladou na jedince nové nároky, se kterými se musí vyrovnat. Když je pak takových nároků příliš, může dojít k fyzickému či psychickému onemocnění.

Stresu se zcela určitě nelze vyhnout, protože je to základní mechanismus pro přežití člověka, ale je nutné si uvědomit, kolik stresových faktorů nás ohrožuje. Mnohdy má nahromadění drobných stresorů v průběhu delšího časového období větší vliv, než nějaká nepříjemná, ale jednorázová událost.

Relaxace, která by měla následky stresu, spíš, než stres samotný, vykompenzovat, je pak vhodná právě v situaci nenápadného, ale chronického stresu, kterému se lze v dnešní době vyhnout jen těžko.

Relaxací a odpočinkem není míněno pouze polehávání na pohovce se sklenicí vína nebo poslech hudby u zapálených vonných svíček, ale také průběžné opečovávání vztahů s rodinou i kolegy v práci, vytvoření si prostoru pro sport a koníčky, naplánování dne i umění odmítat povinnosti a přijímat nové výzvy.

Lidská psychika funguje tak, že v době nadměrné zátěže, ať už psychické či fyzické, člověk funguje, zvládá, stíhá a celkově se zdá, že má vše pod kontrolou, nicméně právě po odeznění stresu, když vypadá, že jsou věci opět tak, jak mají být, začne stres doléhat a potíže mohou přijít až potom.

Nechtějte se stresu zbavit úplně – to není možné. Abyste zmírnili jeho negativní dopad, snažte se cvičit, rozumně jíst, dostatečně spát, věnovat se svým zálibám, kamarádům i rodině, choďte na masáže, udělejte si čas na sebe – zkrátka podnikejte cokoliv, co Vám dělá radost a pomůže Vám přežít ve světě, kde na nás sice neútočí šavlozubí tygři, ale „jen“ pracovní schůzky, dopravní zácpy a davy lidí v supermarketech. 


Autor: Veronika Kuželová