Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Stanovte si reální cíle hubnutí

Nový rok přináší nové možnosti, nové výzvy a nová očekávání. Předsevzetí, která si lidé na přelomu roku stanovují, však často ztroskotají už v polovině ledna. Příčina není ve slabé vůli nebo motivaci, ale především v nevhodně stanovených cílech.

Existuje několik jednoduchých pravidel pro vytyčování cílů, a když se jimi budete řídit, jejich dosahování pak bude mnohem snadnější.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vytvořte si vlastní tréninkový plán - zde je 8 tipů, jak na to!

Stereotyp v tréninku - 6 tipů, jak se ho zbavit!

Chcete zhubnout? Ukázkový trénink do posilovny

 

Pravidlem číslo jedna je konkrétnost.

Nestačí si říct, že zhubnete a začnete cvičit, ale specifikujte si, kolik kilogramů zhubnete, kdy přesně, co a s kým budete cvičit. To je také jediná cesta, jak následně zjistit, zda jste svého cíle dosáhli. Nedávejte si předsevzetí být šťastnější nebo sebevědomější, ale hledejte dílčí a konkrétní způsoby, jak toho docílit a na těch pak pracujte.

Měřitelnost je druhou podmínkou pro efektivní stanovování cílů.

Jak poznáte, že jste šťastní nebo sebevědomí? Snazší je naplánovat si konkrétní činnosti, díky kterým se cítíte lépe a sebevědoměji a při zpětném prolistování diáře pak uvidíte, co všechno jste pro tento cíl zvládli udělat.

Cíle musí být dosažitelné. Je nerealistické očekávat, že se z vás během pár týdnů stane zapálený sportovec nebo doživotní abstinent od veškerých sladkostí. Jenom dosažitelné cíle mohou být pokořeny a vy se pak nebudete muset trápit myšlenkami na vlastní selhání či porušení předsevzetí.

Realistická očekávání také hrají velmi významnou roli.

Možná máte všechny předpoklady k tomu, abyste začali pravidelně cvičit. Už víte kde, kdy a s kým. Máte přesnou představu, jak bude vaše tělo vypadat za pár měsíců, ale do toho vám v práci přidělí nový náročný úkol, nebo vám onemocní dítě a plány musíte přehodnotit. Vymyslete si proto také záložní, krizový plán. Choďte cvičit v pauze na oběd, nebo si zatrénujte doma. Nic nevzdávejte, jen buďte realisti a počítejte s možnými komplikacemi.

Ohraničte svoje cíle časovým limitem.

Určete si, dokdy redukujete nadbytečné kilogramy, kdy přesně odevzdáte rozdělanou práci, kdy si zajdete na masáž. Časový plán dává cílům jasné obrysy a s blížícím se datem plnění je pak mnohem těžší ze svých záměrů vycouvat.


Předsevzetí a cíle si určujete sami pro sebe.

Žádné datum v kalendáři, ani nikdo jiný vás nedonutí změnit svoje zlozvyky, pokud nebudete chtít vy sami. Připravte si podmínky pro jejich plnění, rozmyslete si, které cíle jsou pro vás prioritou a na ty se zaměřte jako první.

Na Nový rok si předsevzetí dává kdekdo, ale jen v momentě, kdy to myslíte vážně, můžete něco ve svém životě změnit. Neunavuje se předsevzetími, která se opakují rok co rok (zhubnout, přestat kouřit/pít/jíst čokoládu, začít cvičit, naučit se cizí jazyk atp.), ale zaměřte se na drobné a postupné krůčky ke svému lepšímu já. Opravdu jděte cvičit, klidně hned. Nedojídejte silvestrovské chlebíčky ani vánoční cukroví. Kupte si učebnici angličtiny. Vyhoďte nedokouřenou krabičku cigaret, škoda jich opravdu nebude.

Ať chcete ve svém životě dosáhnout čehokoliv, nenechte se omezovat začátkem nového roku a koncem starého, protože začít můžete hned. Nový rok zkuste vnímat jako příslib něčeho lepšího a začněte jednat, protože Vašich cílů za Vás nikdo jiný dosáhnout nemůže.

 

 

600x250_FITHALL_TV_v2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková