Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

5 zásad jak správně sedět a stát

Dítě se učí sedět mezi 6. a 9. měsícem života. Stát zkouší o chvilku později. Jsou to tedy schopnosti, které v životě získáme jako jedny z prvních. Batolata sedí i stojí správně. Přesně vědí, co mají dělat, zapojují správné svaly, nehrbí se. V průběhu života tyto banální schopnosti ztrácíme - přestáváme umět sedět i stát správně. Naučte se znovu ovládat svoje tělo a zdokonalte svůj postoj i pozici na židli - předejdete tak bolestem kloubů, páteře, otokům nohou, ale také svalovým dysbalancím.

 

ČTĚTE TAKÉ:

10 důvodů, proč cvičit v práci

Jak spálit kalorie a zhubnout v práci

Sedíte správně?

 

Nemá cenu říkat, že sezení není zdravé, ani přirozené, protože drtivá většina lidí zkrátka pracuje v kancelářích a sedět musí a stání se také nikdo nevyhne. Zapamatujte si proto několik jednoduchých pravidel a už nikdy nenechte svoje tělo trpět.

1. Zastrčit bradu - všimněte si, že mnoho lidí má tendenci vsedě u počítače vystrkovat bradu a natahovat krk jako želva. Není pak divu, že bolí krční páteř a od ní také hlava. Zasuňte bradu dozadu tak, aby se krční páteř opět napřímila. Představte si, že Vás někdo tahá za temeno hlavy vzhůru ke stropu, nebo že máte na hlavě položenou knihu, která nesmí spadnout.

2. Lopatky do kapes - shrbená záda a choulící se ramena nejsou nikterak sexy a už vůbec ne zdravá. Nesnažte se dostat lopatky co nejblíž k sobě - spíš je tlačte mírně dozadu a dolů, jakoby jste chtěli jejich spodní hroty zasunout do zadních kapes Vašich kalhot. Protáhnete tak prsní svaly, které mají tendenci ochabovat a zároveň posílíte oblast mezi lopatkami.

3. Pupík k páteři - pevné bříško je základ správného sezení i stání. Vsedě lehce vystrčte zadeček, mírně prohnete bedra a zpevněte břicho. Pupík silou vtahujte k páteři, aby byla zpevněná a nenesla celou tíhu těla sama. Na pevné bříško myslete vždy - při čekání na autobus, při jízdě autem nebo při přípravě večeře, jenž vyžaduje dlouhé postávání u sporáku.

4. Pravé úhly - při sezení na židli si hlídejte pravé úhly. Židli nastavte do takové výšky, aby pravý úhel svírala stehna s lýtky a klávesnici umístěte tak, aby paže svíraly pravý úhel v lokti. Jakákoliv jiná varianta přetěžuje Vaše tělo.

5. Symetrie
- stát s vystrčeným bokem i sedět s nohou přes nohu je sice estetické, ale bohužel ne příliš vhodné pro svaly a klouby. Jakákoliv asymetrie je pro tělo namáhavá a zatěžující, a proto bude Vaše tělo nejspokojenější, když si stoupnete rovně, s nohama vedle sebe, s mírně pokrčenými koleny, zpevněným bříškem a bez vystrkování boku či jiného ulevování si. To stejné platí pro sezení - sedět s nohou přes nohu je pohodlné, ale pokud chcete potěšit svoje záda, oželte pohodlí i smyslný vzhled a zkrátka postavte obě chodidla pevně na zem (pokud možno naboso nebo v botách bez podpatků).

Můžete chodit denně do posilovny nebo běhat po lese, ale neduhy v pozicích, ve kterých trávíte nejvíc času - v sedě a ve stoji, se napravují velmi těžko. Začněte rovně stát a správně sedět a uděláte pro sebe obrovský kus práce.



Autor: Veronika Staňková