Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Přerušované sezení prospívá zdraví i postavě

Všichni, kdo mají sedavé zaměstnání nebo před sportem dávají přednost povalování na gauči, by měli vyslyšet výzvu australských vědců, kteří doporučují dlouhodobé sezení pravidelně přerušovat vstáváním, protahováním a tím zapojovat během dne mnohem více svaly. Přestávky v sezení lze totiž považovat za další fyzickou aktivitu, která příznivě ovlivňuje naše zdraví. 

 

„Přerušované sezení může být co do intenzity a jednoduchosti podobné jako stání a protahování,“ řekla vedoucí studie Genevieve N. Healyová z univerzity v Queenslandu. Healyová a její kolegové hodnotili čas, který strávilo 168 dospělých dobrovolníků v bdělém stavu při sezení a fyzické aktivitě, a zjišťovali, zda přestávky v sezení mají vliv na váhu a metabolismus.

 

Skupina zdravých dobrovolníků ve věku od 30 do 87 let si vedla deník a v bdělém stavu měla na těle připevněn sedm dní v týdnu akcelerometr. Přístroj měřil délku, typ a intenzitu fyzické aktivity v bodech za minutu. Méně než sto bodů za minutu vědci označují za sedavou fázi, 100 a více bodů za minutu jako aktivní čas. Přitom aktivita nízké intenzity představuje 100 až 1951 bodů za minutu a více než 1951 bodů znamená střední až silnou aktivitu.

 

Účastníci strávili břibližně 57 % bdělého stavu sezením, nebo nízkou až silnou intenzitou pohybu. Přerušení sezení v průměru trvalo necelých pět minut a v bodech akcelerometru vyjádřeno 514 bodů za minutu. Měření tedy ukázalo, že přerušované sezení zmenšuje objem pasu a snižuje hladinu triglyceridů. Co jsou vlastně triglyceridy? V lidském těle představují zásobárnu tuků a také fungují jako tepelný izolátor. Část těchto látek proudí krevním oběhem a organismus je využívá pro funkci svalů, zbylá část je uložena v tukové tkáni. Triglyceridy jsou součástí rostlinných a živočišných tuků a jejich zvýšené hodnoty souvisí s rizikem kardiovaskulárních chorob. Takže už jen obyčejným přerušovaným sezením můžete jejich hladinu snížit a prospět svému zdraví.

 

Zdroj: ČTK