Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Malý průvodce saunováním

Kde se můžete vypotit nejlépe? V sauně, horké páře nebo laconiu? Většina seveřanů se chodí vypotit do malé chatičky jednou týdně po celý rok. Střídání horka a zimy jim dělá dobře a určitě prospěje i vám.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Sauna prospívá tělu víc než si myslíte

Netradiční relax

Sauna a děti

 

Finové tvrdí, že žena nikdy není krásnější než hodinu po saunování. Proč tomu tak je? Pára a vysoké teploty působí na tělo, psychiku i kůži blahodárně. Pokožka září jako čerstvě rozkvetlá růže a vrásky ze stresu vypadají jako vyžehlené. Teplo totiž zrychluje proudění krve a zvyšuje podíl kyslíku v tkáních. Buňky tak jsou schopné lépe a rychleji vyplavovat z těla odpadní látky. Ne každému ale horko v klasické sauně vyhovuje. Naštěstí existují i další alternativy. Vyberte si tu, kde se budete cítit nejlépe.

Finská sauna
Rekordy v sezení se v klasické sauně nedoporučují, neboť v nejvyšším patře místnosti panuje teplota až 100°C, na druhém stupínku je to 70°C až 80°C. V suchém horku sauny stoupá teplota kůže zhruba o 10°C , uvnitř těla pak přibližně o 1°C. Organismus díky tomu hlásí lehkou horečku a posílá ochranné buňky, aby zničily domnělé původce nemoci. Sliznice jsou lépe prokrvené, průdušky si mohou vydechnout.První potící etapa by neměla trvat déle než 8 až 12 minut, v dalších dvou se můžete vyhřívat až 15 minut. Několik minut předtím, než saunu opustíte, se posaďte a nohy nechte volně viset dolů. Předejdete tak záchvatu slabosti. Následné ochlazení by se mělo provádět nejdříve od nohou, postupně směrem k srdci. Na závěr je vhodná teplá koupel nohou. Šokované cévy se opět roztáhnou a efekt únavy následující po pocení, přestane působit.

 

Kdy do sauny nechodit? Pokud jste nachlazení, máte horečku nebo zánětlivé onemocnění.

 

Wellness účinek: Největší přínos pravidelného saunování spočívá v pročištění těla, otužení a posílení cévního systému. Proudy chladné vody také stimulují nízký krevní tlak.

Parní lázeň
Už staří Řekové se potili v ideální kombinaci příjemného 45°C tepla a vyšší vlhkosti vzduchu. Vlhké a teplé klima se po určitou dobu dobře snáší, pleť krásně zrůžoví a dýchací cesty se vyčistí. Jedno sezení v páře by mělo trvat 12 až 15 minut.

 

Wellness účinek: Dusné teplo uvolňuje svaly a je mimořádně účinné po sportu. Také lehce povzbuzuje krevní oběh.

Laconium
Římská „potní“ a očistná lázeň, ve které se udržuje standardní teplota okolo 50 °C. Jedná se o suché teplo, kde vlhkost v prostoru dosahuje max 70%. Pocení při vysokých teplotách není vhodné pro každého a tato varianta „potní lázně“ je optimálním řešením. Tepelného efektu se v laconiu dosahuje suchým sálavým teplem, které je vyzařováno z vyhřívaných stěn místnosti, podlah a lavic.

 

Wellness účinek: Pravidelné pocení v laconiu pomáhá odbourávat stres. Lehké teplo lidé a dokonce většina těhotných dobře snášejí.

Tepidárium

Teplota vzduchu v místnosti se udržuje kolem 40°C, při relativní vlhkosti 20%. V místě bývá k dispozici pítko s čistou vodou, relaxační světla i relaxační hudba. V tepidáriu se také nejčastěji používá SeaClima Well Edition (solná mlha z Mrtvého moře a ionizovaný vzduch).

Kaldárium
Je dalším zařízením, které pochází z klasických římských lázní. Představuje místnost na koupání s horkou vodou, případně potní místnost. Ve většině případů je prostor vykládaný obkladačkami nebo mramorem. Díky nízké teplotě 40 - 50 ° C a vlhkosti vzduchu 70 - 100% méně zatěžuje organismus jako sauna. Při částečné terapii se vodní pára záměrně nasměruje na jednotlivé části těla. Doporučená délka pobytu v kaldáriu je 30 až 40 minut.

 

Wellness účinek: Stejně jako v tepidáriu se uvolníte a úžasně se vám bude dýchat. Obranyschopnost organismu se zvýší, ale pro krevní oběh to nepředstavuje takovou zátěž. Obě lázně působí pozitivně i při zvýšené nemocnosti podmíněné změnami počasí.

Autor: Monika Kuželová