Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Sauna prospívá tělu víc než si myslíte

Sauna je skvělá nejen pro relaxaci, ale i pro zlepšení a udržení dobrého fyzického stavu. Díky tomu také Finové, kteří se saunují po celá staletí, patří k nejzdravějším národům na světě. Jak je to možné? Už po 30 minutách pobytu v sauně totiž tělo vyloučí tolik odpadu, kolik ledviny jinak zpracovávají celý den.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nepodceňujte regeneraci po cvičení

Netradiční relax

Sauna a děti

 

Co dokáže sauna

V sauně je horký a relativně suchý vzduch, který způsobuje, že se tělo intenzivně potí. Po horku  následuje schlazení ve studené vodě, sněhu nebo pod širým nebem. Tato jednoduchá procedura má blahodárný vliv na celou řadu tělesných orgánů, např. na kůži, kardiovaskulární systém, pohybový aparát, ale i na dýchací cesty a psychiku, neboť uvolňuje napětí a zmenšuje úzkost. Kromě toho tělo  podporuje k většímu výkonu, což se projeví až druhý den po saunování. Dochází také ke zvýšené tvorbě obranných látek přímo na sliznici a k uvolnění hladkého svalstva, což způsobí, že se vám bude lépe dýchat. Také pokožka získá zdravější a hladší vzhled. Ideální je pobývat v sauně dvě hodiny 1x až 2x týdně a rázem budete odolnější vůči nachlazení a chřipkovým virům, což je zejména v zimním období pro organizmus velký přínos.

 

Stres nechte doma

Saunování se nedoporučuje, pokud jste vystresovaní a napjatí. Nejdříve se pokuste zklidnit a teprve pak vyražte do sauny. Také není dobré podstupovat proceduru po velkém fyzickém zatížení nebo sportovním výkonu. V žádném případě nechoďte do sauny přímo z tréninku. Počkejte až se váš puls dostane do normálu. Saunu není ani vhodné navštěvovat s plným žaludkem, protože jídlo zatěžuje krevní oběh. Pokud se těsně před saunou příliš najíte, má váš žaludek práci s trávením a zrychlení krevního oběhu, ke kterému v sauně dochází, není efektivní. Ideálním řešením není ani pobyt v sauně nalačno. Nejlepší je,když se najíte asi dvě hodiny před saunou.

 

Tradiční sauna

Skandinávská sauna má dvě varianty: Klasickou saunu s teplotou od 75 až do 90°C a vlhkostí vzduchu, která se pohybuje mezi 20 až 35%. Vlhkost vzduchu si můžete přitom sami regulovat, a to poléváním rozpálených kamenů různými bylinnými odvary, což místnost nejen příjemně provoní, ale znásobí i prožitek ze saunování. Druhou a náročnější formou sauny je tzv. suchá sauna s teplotami 95 až 100°C a vlhkosti vzduchu 5 až 10%. Pronikání tepla do těla je v tomto případě mnohem intenzivnější, ale ne každý to dobře snáší.

 

Pitný režim

Zvýšené pocení způsobuje rychlý úbytek vody z organismu, ale v sauně mezi jednotlivými fázemi nepijte, aby se tělo mohlo důkladně pročistit. Tekutiny doplňte až po ukončení procedury. Nikdy také nepijte alkohol, neboť byste mohli v sauně zkolabovat.


Délka pobytu v sauně

Pro pozitivní účinek sauny postačí, když její jednotlivé fáze absolvujte dvakrát nebo třikrát. Mezitím odpočívejte, uvolněte se, a hlavně necvičte. Také nezanedbávejte oddechovou půlhodinku po ukončení celého procesu. Začátečníci by v sauně rozhodně neměli zůstávat déle než pět minut, a to ještě v těch méně horkých nižších lavicích, a teprve postupně pobyt prodlužovat a na saunu si zvykat.


Kdy do sauny nechodit

Když na sobě pozorujete neklamné známky onemocnění, jako například ucpaný nos, bolest v krku nebo kloubech, je sauna to nejhorší, co můžete udělat. Pocením v sauně a střídáním teplot se váš stav výrazně zhorší a nemoc se rychleji rozvine. Nechoďte do sauny, máte-li angínu pectoris, sužuje vás kornatění tepen, máte vysoký nebo nízký tlak, epilepsii, cukrovku a kožní problémy. Po odeznění nemoci, sauna zase pomůže vypudit z těla poslední zbytky virů.

 

Autor: Monika Kuželová