Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Půst: ano či ne?

Přemýšlíte, že byste na jaře k podpoře funkce a očištění Vašeho organismu vyzkoušeli půst? Přečtěte si, jaká rizika a jaké benefity Vám může tato metoda přinést.

Půst je podle definice odmítání potravy jedincem nebo skupinou, jež má mít pozitivní přínos. Původní smysl půstu vychází z náboženství a má pomoci člověku odpoutat se od hmotného světa, očistit se, upevnit duševní kázeň a symbolicky obětovat svoje tělo. Během půstu nemusí jít jen o odepření si jídla, ale také dalších zbytečných či postradatelných návyků (kouření, pití alkoholu, sexuální půst).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Velká jarní detoxikace

Pročistěte si organismus jídlem

Zbavte tělo škodlivých látek!

 

Půst jako formu očisty organismu i duše někteří lidé využívají i dnes. Mnozí vyzdvihují blahodárné účinky půstu, využívají ho jako druh léčby, zbavení se nadbytečných kilogramů, ale také jako detoxikační program.

Půst rozhodně není dieta, a pokud se dodržuje živelně, bez pečlivého plánu, můžete si zdraví naopak poškodit. Lidé, kteří se půsty zabývají, navrhují jejich držení v rozmezí od jednoho až do čtyřiceti dnů. Během této doby by mělo dojít ke zpomalení a následnému zastavení činnosti žaludku, ale také k rozproudění energie v lidském těle.

Půst je vhodný jen pro relativně zdravé jedince. Nedoporučuje se diabetikům, těhotným a kojícím ženám, mladším 18ti let, závislým na alkoholu, lidem s podváhou, pacientům s cévně-srdečními chorobami, lidem s psychiatrickým onemocněním a mnoha dalším skupinám.

Během půstu využívá tělo jako zdroj energie zásoby glykogenu ve svalech a játrech. Poté přijdou na řadu bílkoviny, především ze svalové hmoty, a až v poslední řadě tuk. Kvůli hladovění v játrech vznikají ketolátky, které slouží jako alternativní zdroj energie. Aceton pak může být cítit z dechu, způsobuje únavu, slabost a bolesti hlavy. Organismus se dostává do stavu autointoxikace.

Během půstu má organismus potíže s termoregulací, dech může být zrychlený a povrchní, časté jsou také závratě a motání hlavy, ale také brnění končetin. Když překonáte tyto nepříjemné příznaky, měla by pak nastat změna k lepšímu.

Lidé, kteří drží půsty opakovaně, uvádějí, že po několika dnech pocity únavy i hladu zmizí a organismus se začne uzdravovat.

Je jasné, že v západním světě, kde je nadmíra potravy, a kde se šíří epidemie obezity, je občasné omezení jídla více, než žádoucí. Jestli chcete zhubnout, není půst ale úplně vhodným řešením. Nesnažte se vykompenzovat nezdravý jídelníček hladověním, protože to vede ke zpomalení metabolismu. Vaše tělo v době hladovění začne nejprve spalovat svaly a až poté (jestli vůbec) tukové rezervy, proto budete po ukončení postění se přibírat o to snáz a rychleji. Pro detoxikaci organismu je vhodnější cvičení, omezení velikosti porcí a zařazení spousty zeleniny a ovoce do jídelníčku. Jestliže do svého stravovacího plánu občas vsunete den, kdy budete pít například jen zeleninové a ovocné šťávy, pravděpodobně Vám to nijak neuškodí. Snažte se ale o Vaše tělo starat během celého roku a nespoléhat jen na občasné půsty, hladovky a diety.

 

 

Autor: Veronika Staňková