Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

10 psychologických triků při hubnutí

Energetický příjem a výdej jsou záležitosti fyziologie a zákon zachování energie je jedním z hlavních fyzikálních zákonů, nicméně hubnutí a přibírání je často spíš ovládáno naší psychikou. To, jak věci vnímáme, jak je hodnotíme a jak o nich přemýšlíme, totiž ovlivňuje naše pocity, fyzické projevy těla, ale také chování. Naučte se proto několik triků, které Vám pomohou zhubnout, ale také si štíhlou postavu udržet.

1. Naservírujte si jídlo na malém talířku a jezte dezertní vidličkou. Budete mít pocit, že je jídla víc, jedení Vám bude trvat déle, a tím pádem také dokážete snáz rozpoznat, kdy už jste sytí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chcete zhubnout? Jezte kaktus!

Nehubnete? Možná vám něco chybí!

Hubnutí zima vs. léto

 

2. Při jedení nedělejte nic jiného – nesledujte televizi, nečtěte noviny, neseďte u počítače. Jezte jídlo tak, jako byste ho jedli poprvé v životě. Vnímejte jeho tvary, barvy, teplotu, vůně i texturu. Vzpomeňte si na moment, kdy jste takové jídlo ochutnali poprvé v životě a vychutnávejte si ho, jako byste ho jedli zároveň naposled.

3. Podívejte se na hodinky a určete si, jak dlouho Vám bude jedení trvat. Tak získáte představu o tom, jak dlouho skutečně jíte, ale také možnost interval natahovat a jedení zpomalovat. Maximálním zpomalením v konzumaci dopřejete mozku i žaludku dostatek času na uvědomění si pocitu sytosti.

4. Pro zpomalení a lepší vychutnání jídla odkládejte mezi jednotlivými sousty příbor, na vidličku si nachystejte nové sousto až v okamžiku, kdy máte prázdnou pusu a v průběhu jedení hodně pijte.

5. Pokud Vám porce připadají příliš malé, přestaňte se litovat, ale naopak si sami pro sebe řekněte „Panebože, tolik jídla, to nemůžu nikdy sníst! To budu pak úplně nacpaná!“ a jídlo jezte tak, jako byste už opravdu byli úplně sytí.

6. Naučte se jídlo odkládat na určitý čas. Teoreticky je jedno, jestli svačinu sníte v 9:45 nebo v 10:00. Tím, že si ale řeknete, že ji sníte v 10:00, se naučíte ovládat svoje impulzy a posílíte stravovací disciplínu.

7. Při hubnutí nelitujte toho, že si nemůžete dát všechno, co chcete. Naopak se snažte nechtít jíst potraviny, o kterých víte, že Vám škodí. Raději litujte vyhozených chlebíčků po oslavě narozenin, než abyste litovali kilogramů na váze.

8. Když občas režim porušíte, nevyčítejte si to. Berte to jako tzv. „cheat meal“, kterým zrychlíte svůj metabolismus, tělu dopřejete živiny a ulevíte psychice. Důležité je počítat živiny, ne kalorie.

9. Važte se maximálně 1x týdně a nepanikařte, když bude na váze o kilo až dvě víc. Výkyvy mohou být způsobené hormonálními změnami, zadržováním vody nebo jídlem, které jste zkonzumovali předešlé dny, a zatím neopustilo Vaše tělo. Rozhodně se nevažte, když máte špatnou náladu.

10. Říká se, že tělo slyší všechno, co mysl říká, proto se nekritizujte, nenadávejte si a svoje tělo před sebou neshazujte a neponižujte. Vyzdvihováním předností a úspěchů vždy dosáhnete víc, než nadáváním si a ošklivením si sama sebe.


Autor: Veronika Staňková