Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Protáhněte se v práci - sedíte správně?

Bolí vás záda, hlava nebo břicho? Možná špatně sedíte. Nevěřili byste, jak nesprávné sezení ovlivňuje naše tělo. Zjistěte, jak odlehčit zádovým svalům, abyste předešli nepříjemným problémům.

 

Nejčastější obtíže

Sezení ve strnulé pozici má našemu tělu vůbec neprospívá. Může způsobit bolesti zad a hlavy, negativně ovlivňuje krevní oběh a bývá příčinou vzniku křečových žil a napětí ve svalech. Celé tělo ve vzpřímené poloze drží pátěř. Její dvojí esovité zakřivení napomáhá tělu udržovat rovnováhu. Velký význam má u bolestí zad a nemocí v zádové oblasti svalstvo. Je-li svalstvo ochablé nebo příliš napjaté vznikají problémy.


Jak správně sedět u počítače

Při správném sezení držte hlavu a trup stejně jako při správném stoji. Váha těla spočívá na hrbolech kostí sedacích. Chodidla položte celou plochou na podlahu, pánev naklopte mírně dopředu a zvedněte hrudník. Monitor by měl být přímo před vámi a vaše oči by měly být v úrovni horního okraje obrazovky. Dolní část zad by měla být vždy podepřena do ideálního zakřivení páteře. Pokud židle tuto oporu nemá, vložte si mezi opěradlo a dolní část zad srolovaný ručník, nebo overball. 

 

Lokty položte na pracovní desku tak, aby ramena byla uvolněná. Prsty na klávesnici by měly být o 1 cm níže než zápěstí, ideální je podložené zápěstí, které je níže než lokty. Myš si umístěte tak, aby byla snadno dostupná. Během sezení se snažte často měnit zakřivení páteře, a to tak, že během práce se mírně zakloňte a pohodlně protáhněte, pozor – naklánění dopředu není vhodné. Snažte se nesedět dlouho a každých 20 minut vstaňte a projděte se. Aby se dosáhlo ideální polohy sedu, je třeba si seřídit výšku židle a sedět blízko pracovní desky, chodidla musejí být položena na podlaze, nebo mohou odpočívat na klínové stoličce pod stolem.

 

Nové poznatky

Na sezení jako takové se objevily i další názory. Například vědci z USA a Kanady s pomocí nového systému na využívání magnetické rezonance dospěli k závěru, že při rovném sezení se příliš zatěžuje páteř a vazivo. Díky tomu mohou po delším čase vzniknout různé deformace a chronické bolesti páteře. Proto doporučují sedět v mírném záklonu, aby se méně zatěžovala páteř. Nejvhodnější pozice pro sezení má být taková, kdy tělo svírá vůči stehnům úhel 135 stupňů, a ne úhel 90 stupňů, kdy je tělo zcela rovné.


Výběr židle

Židle by měla mít co nejvíce nastavitelných mechanismů, měla by být otočná a na kolečkách, která jsou umístěná na pěti ramenech. Tvar zádové opěrky musí být anatomický, s podporou bederní páteře. Výška opěradla by měla dosahovat oblasti dolního úhlu lopatek. Loketní opěrky by měly být nastavitelné, snímatelné, umístěné spíše vzadu. Neměly by být příliš dlouhé. Musí umožnit správný sklon předloktí pro práci. Výšku židle nastavujeme podle výšky osoby tak, aby byl zachován správný sed.


Sezení na míčích

Sezení na balónech je nejen dobrou prevencí proti vadám páteří, ale podporuje správné držení těla a dokonce i koncentraci. Aby sezení na gymballu mělo žádoucí účinky, je nutné dodržovat zásady správného držení těla v sedu. Při sedu na míči jsou i hluboké svaly neustále v činnosti díky vyrovnávání nestabilní polohy, což je pro zádové svalstvo velmi prospěšné. V této poloze je ale vhodné setrvávat maximálně 3 minuty, pak se hluboké svaly unaví a držení těla se hroutí. Dlouhodobé sezení na míči tedy vhodné není.

 

 

Jak správně sedět na židli se dozvíte i ve videu níže, které si pro vás připravila trenérka Veronika Červenková.

 

Protahnete-se-v-praci_Sedite_spravne.jpg