Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Proč se po hubnutí dostavuje jojo efekt?

Tento zákeřný fenomén znají téměř všichni, kteří se někdy snažili hubnout. Pracně se zbavíte nežádoucích kilogramů, chvilku vysněnou hmotnost udržíte, ale pak se plíživě gramy tuku opět začnou lepit na břicho, stehna i boky. Vrátí se nejen tuk, o který jste přišli, ale přivede s sebou i kamarády, takže ručička váhy ukazuje ještě vyšší hodnotu, než před začátkem shazování.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cvičení nebo strava? Co je pro hubnutí důležitější?

Diety, které vám pomohou zhubnout a neublíží!

Proč přibíráme s věkem?

 

Proč jojo efekt vůbec existuje a proč se dostavuje s neochvějnou jistotou, se dozvíte zde:

Evoluce – tělo hubnout nechce. Z evolučního hlediska znamenaly zásoby podkožního tuku větší šanci na přežití i v dobách nedostatku. To, že dnes nedostatkem netrpíme (spíš naopak), je našemu organismu srdečně jedno. Funguje totiž pořád stejně, jako před tisíci lety. Schraňovat zásoby energie v podkoží tedy bude, ať chceme nebo ne. Pokud o nějaký tuk přijdeme, tělo se bude snažit zase rychle zásoby doplnit.

Set point – existuje určitá hmotnost, při které organismus funguje optimálně. Pokud se tato hmotnost liší od našich estetických požadavků, je to tělu opět úplně jedno. Pokud se snažíme zhubnout výrazně pod hranici tohoto primárního váhového nastavení, tělo udělá, co může pro to, aby se k němu zase přiblížilo. V okamžiku, kdy hmotnost překročí určitou hodnotu, se set point přednastaví o úroveň výš – proto je pro obézní jedince extrémně těžké redukovanou hmotnost udržet! Naopak to bohužel nefunguje.

Úbytek svalů – svaly jsou metabolicky aktivní tkání, která potřebuje energii. V okamžiku, kdy hubnete, přicházíte i o tuto aktivní tkáň. Tím, že redukujete množství svalů, si nechtěně snížíte hodnotu bazálního metabolismu a po návratu k původním stravovacím zvyklostem začne hmotnost opět stoupat, protože tělo už nepotřebuje na svůj provoz tolik energie, jako předtím. Naberete zpátky tuk, ale pokud nebudete posilovat, svaly už ne. Po takovém hubnoucím pokusu skončíte s mnohem větším podílem tuku, vyšší hmotností a menším množstvím svalové hmoty!

Hormony – při hubnutí se začíná vyplavovat hormon hladu ghrelin. Když po redukci hmotnosti začneme jíst víc, hormon se bude vyplavovat stále stejně a my budeme mít pocit, že máme stále hlad, i když kaloricky by měl příjem stačit. Proto nabereme váhu zpátky. Hormon dostanete pod kontrolu silovým nebo intervalovým tréninkem a rozumným jídelníčkem!

Psychika – dosáhnete cílové hmotnost a polevíte. Už Vás nebaví počítat, vážit a hlídat jídlo, nechce se vám tak moc cvičit. Udržení hmotnosti je ale mnohem náročnější, než její redukce! Dieta vyžaduje zatnutí zubů na určitou dobu. Udržování váhy chce „držet“ už napořád (a to je důvod, proč diety nefungují!). Po prvních kilech, která se vrátí, se přirozeně dostaví frustrace, lítost i vztek  - a negativní emoce jsou mnohdy důvodem, proč jíme jídla, po kterých tloustneme!

 

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková