Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Proč je lepší mít větší množství svalů než tuku v těle?

Nejlepší je mít přiměřené množství obojího. Určité procento tělesného tuku nezbytně potřebujeme ke správnému fungování organismu. U žen se jedná především o menstruační cyklus a schopnost reprodukce, u mužů o zdroj energie, který je prakticky nevyčerpatelný.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Tuk vaše tělo potřebuje!

Proč je důležitý silový trénink při hubnutí

Svaly - co o nich víte?

   
To, jaký podíl svalové a tukové hmoty považujeme za vyhovující my sami, se mnohdy radikálně liší od toho, co je optimální pro naše tělo. V současné době většina lidí bojuje s vyšším procentem tělesného tuku a menším podílem aktivní hmoty. Výjimkou však nejsou ani jedinci s kriticky nízkým podílem tukových zásob!
   
Proč je ale přece jen lepší mít více svalů a méně tuku, se dozvíte zde:

Svaly umožňují pohyb – svaly hýbou naším tělem a pohyb znamená život. Čím kvalitnější, silnější a flexibilnější svaly budete mít, tím lépe se budete pohybovat. Nedovolte vašim svalům zahálet – pokud je nebudete používat, zanedlouho zjistíte, že už ani použitelné nejsou.

Svaly dávají tělu tvar – pouhým zhubnutím své postavě žádné tvary nedodáte. Toho lze dosáhnout jedině pravidelným silovým tréninkem! Ať už usilujete o kulatější pozadí, pevnější prsa či stehna nebo širší ramena, svalová hmota vám k tomu dopomůže.

Svaly spotřebovávají energii – svaly jsou metabolicky aktivní tkáň! Zatímco tuková hmota sama o sobě žádnou energii nespotřebovává, hmota svalová ano. Čím víc svalů budete mít, tím víc kalorií budete pálit i v klidu, na pohovce před televizí. Víc aktivních svalů znamená možnost jíst víc, bez obav z přibírání.

Svaly nejsou hormonálně aktivní – zatímco nadměrné množství tuku do našeho těla vysílá signály hladu (konkrétně hormon leptin), svalová hmota nic takového nezpůsobuje. Jednoduše řečeno, čím větší nadváhu máte, tím máte větší hlad, což vede k dalšímu nabírání! Obezita je zodpovědná i za další endokrinní poruchy, spojené s poruchami plodnosti či cukrovkou.

Svaly nezpůsobují metabolické poruchy – metabolický syndrom označuje spojení některých nemocí a rizikových faktorů, jejichž výskyt vede k celé řadě zdravotních komplikací. Patří mezi ně diabetes II. typu, inzulinoresistence, hypertenze i obezita. Čím víc tukové tkáně máte, tím pravděpodobnější je rozvoj tohoto syndromu. Vysoký krevní tlak ani cukrovka nebolí, o to jsou však zákeřnější – mohou rovnou zabíjet. Velké množství svalové hmoty maximálně způsobí to, že vám bude pnout triko, ale rozhodně vás nebude ohrožovat na zdraví či na životě.

Ve svalech se skrývá glykogen – glykogen je zásobní cukr a v okamžiku, kdy vám dochází energie, si tělo sáhne právě do glykogenových zásob ve svalech a v játrech. Energie, která je uložená v tucích, je mnohem hůř dostupná. Teď nám to sice může přijít nesmyslné, protože chceme tuky redukovat, nicméně z evolučního hlediska znamenaly podkožní zásoby tuku šanci na přežití i v dobách strádání.

 

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková