Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Proč přibíráme s věkem?

Stárnutí není dnes příliš populární téma a ve spojení s nabíráním hmotnosti už vůbec ne. Společnost je orientovaná na mladé, štíhlé, aktivní a výkonné jedince a ti ostatní mají zkrátka smůlu. Pak se může zdát, že by se měl člověk téměř stydět za každou novou vrásku či šedivý vlas, nebo klidnější styl života.

Zatímco proces stárnutí odvrátit nelze, nad svou váhou kontrolu do určité míry máme. Nejdůležitější je uvědomit si, že nárůst hmotnosti je s přibývajícími lety naprosto normální, ale také žádoucí. Je zcela přirozené, že s věkem obvykle ubývá fyzická aktivita člověka a tím i nároky na energetický příjem. Bazální metabolismus, ale také energetický výdej klesají, a proto je nezbytně nutné upravit svou životosprávu a jídelníček.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak nakupovat při redukci hmotnosti

Aktivity, které Vám pomohou shodit přebytečná kila

Kdy během života nejvíc přibíráme?

 

Kromě fyziologického stárnutí, které s sebou nese samo o sobě sníženou kalorickou potřebu, však člověk přibírá také z jiného důvodu – tělo si pamatuje všechny stravovací i pohybové prohřešky z minulosti.

Pokud jste během života vyzkoušeli mnoho diet, trápili svoje tělo hlady nebo se naopak přejídali, nevěnovali dostatek času sportu a odpočinku nebo trénovali nadměrně, organismus se snaží aktivně takovému zacházení do budoucna předcházet. Proto když je jídla dostatek, je to pro tělo jasný signál, aby si udělalo tukové zásoby na horší časy, kdy by opět mohlo nastat období hubnutí, diet a omezování se. Tím, že se přirozeně stárnutím zpomaluje spalování a organismus se zabezpečuje před váhovými výkyvy zvýšeným ukládáním tukové tkáně, kilogramy naskakují jak po másle.

Nejlepším způsobem, jak předcházet takovým reakcím těla, je prevence. To znamená nepokoušet se o drastické hmotnostní úbytky, následované zákeřným jojo efektem, ale snažit se jíst zdravě a rozumě, občas si dopřát něco na zub, pravidelně se hýbat a pít dostatek vody. Ve vyšším věku pak omezte kaloricky vydatné potraviny, zaměřte se na kvalitu jídla a přidejte pohybové aktivity.

Pokud jste si nevhodným zacházením se svým tělem zadělali půdu pro rychlejší nabírání hmotnosti, nemusíte zoufat. Pro všechny totiž platí v zásadě podobná pravidla. Uvědomte si, že se o svoje tělo musíte starat víc, než kdy dřív, dopřejte mu spoustu odpočinku, ovoce a zeleniny, libových proteinů a zdravé tuky, ale hlavně se hodně hýbejte!

Představu sebe, jak sedíte v důchodu v houpacím křesle s knihou a teplými bačkorami nahraďte představou sebe v důchodu při výšlapu na horský hřeben, při sjezdu na lyžích nebo na cyklistickém výletě. Stárnutí nemusí znamenat pasivitu, tloustnutí a nemoc, ale naopak mnoho času na sport a pohyb.

Zkuste se smířit s tím, že je přirozené, když ve čtyřiceti letech vážíte víc, než ve dvaceti, ale na zdravý životní styl nezapomínejte. Pár kilo navíc je zdravějších, než podváha, ale nadměrná hmotnost má naopak devastující účinky na zdraví i kondici, a to v jakémkoli věku. Netrestejte svoje tělo za to, že nevypadá přesně podle vašich představ nebo jako z obálky časopisu – velkou výhodou zralého věku je životní nadhled a lehkost, se kterou lze přistupovat k životu, druhým, ale také k sobě a svému vzhledu.


Autor: Veronika Staňková