Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Hubnutí v přechodu

Klimakterium, neboli přechod, není něco, za co by se ženy měly stydět. Je zcela přirozeným obdobím života, kterému se nelze vyhnout a právě díky tomu, že víme, že nastane, se na něj lze připravit a zmírnit tak některé z jeho nepříjemných průvodních jevů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

7 triků, jak zhubnout po čtyřicítce

Jak na výživu ve stáří

Aktivní pohyb v seniorském věku

 

Žena v klimakteriu podstupuje přechod mezi plodným a neplodným obdobím života. Postupně se začíná snižovat hladina estrogenu i gestagenu a mizí menstruace.

Právě po přechodu mívají ženy obvykle větší potíže s tělesnou hmotností, než ty, které jsou narozené v pozdějších ročnících. To je zapřičiněno tím, že se vlivem hormonů mění metabolismus tuků a organismus má tendenci tukové zásoby schraňovat. Ženy se přestávají hýbat, jsou méně fyzicky aktivní, ale také je kvůli přechodu mohou trápit bolesti kloubů, nespavost, podrážděnost, i deprese - to všechno tvoří podhoubí pro postupný nárůst hmotnosti.

Jak tedy zhubnout po přechodu nebo alespoň nárůst váhy zastavit?


Přestaňte hubnout  - asi to zní paradoxně, ale přestaňte se snažit zhubnout zuby - nehty. Naopak se zaměřte na to, aby vaše hmotnost nestoupala. Takový cíl je mnohem jednodušší naplnit, nebude vás tolik frustrovat a vy pak budete mít prostor i energii pro výběr kvalitního jídla a konzumaci adekvátních porcí bez stresu.

Pravidelný pohyb
- je nezbytný nejen kvůli postavě, ale hlavně pro zdraví - a o to jde především. Není žádnou novinkou, že pohybem se pálí kalorie a zvyšuje výkonnost metabolismu, takže špíčky pak nebudou přibývat tak snadno. Navíc si díky endorfinům zlepšíte náladu a typická „přechodová“ deprese Vás mine velkým obloukem.

 

clanek_cviceni_v2_600x150.jpg

 

Sluníčko - cvičení, ale také procházky na čerstvém vzduchu jsou nejlepší. Sluneční paprsky vám vykouzlí úsměv na tváři, i když nechcete, ale také díky slunečnímu svitu získáte vitamín D, který je velmi důležitý pro pevné kosti. Právě v období přechodu je vyšší riziko rozvoje osteoporózy a prostřednictvím cvičení a pobytu na sluníčku svoje kosti krásně zpevníte.

Doplňky stravy - vyvážená a kvalitní výživa je základ, ale nebraňte se ani doplňkům stravy. Vůbec není na škodu zobat preparáty s obsahem vápníku, který při spolupráci s vitamínem D udrží vaši kostru v dobré kondici. Také zkuste sílu fytoestrogenů - to jsou látky rostlinného původu, jenž se v našem těle mění na estrogeny a tlumí nepříjemnosti přechodu. Najdete je především v sojových výrobcích (vybírejte si ale raději ty fermentované), pohance či červeném vínu. Pokud vás pobolívají klouby, sáhněte po preparátu s obsahem kolagenu.

Nehladovět - největší chybou žen po čtyřicítce je vynechávání jídel. Věřte tomu, že vašemu tělu je jedno, zda nestíháte, nemáte na nic chuť, nebo si myslíte, že hladověním něco shodíte. Tělo chce energii a pokud mu ji nedodáte, bude si o to víc střežit tu, co už má ve naskladněnou - bude schraňovat tukové zásoby.


Autor: Veronika Staňková