Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Pracujete na směny? I přesto můžete žít zdravě!

Pravidelný denní režim přispívá ke správnému fungování organismu. Doporučuje se každý den chodit spát ve stejnou hodinu, v jeden daný čas vstávat, jíst v pravidelných intervalech a vůbec všechno dělat v souladu s přirozenými biorytmy.

 

ČTĚTE TAKÉ:

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

Hubnutí při nepravidelném pracovním režimu

Jak si správně rozvrhnout jídlo během dne (noci)?

   
V dnešní době si ale mnohdy nemůžeme vybírat, kdy budeme a nebudeme vstávat a ani často nerozhodujeme o tom, jak bude vypadat naše pracovní doba. Mnoho lidí pak skončí ve směnném provozu, kvůli kterému se jim naruší spánek a kvůli kterému postupně naberou spoustu  nežádoucích kilogramů.
   
Pokud pracujete na směny, velmi záleží na tom, jak směny probíhají - jedná - li se o střídání dlouhého a krátkého týdne, práci na dvě směny (denní dvanáctihodinovou a noční dvanáctihodinovou směnu), třísměnný provoz či dokonce čtyřiadvacítky.
   
Z hlediska fungování organismu je nejméně výhodné střídání denních a nočních směn, protože pak nemá tělo šanci zvyknout si ani na jeden z režimů. Dalším důležitým faktorem je osobnostní nastavení - někomu práce v noci nevadí, jinému naruší v podstatě celý život.
   
I když pracujete na směny, můžete žít zdravě a nepřibírat. Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel:

1. Jezte, když jste aktivní - když člověk pracuje přes den, tak v tu dobu také přijímá potřebné živiny. Když pracujete v noci, živiny potřebujete v noci. Jezte, když jste aktivní a v době, kdy máte odpočívat, zkrátka nic nekonzumujte. Po probuzení si vždy dopřejte výživnou snídani, ať vstáváte v 8 hodin ráno nebo naopak o půlnoci. Jako snídani berte první jídlo po probuzení, ať je to v kolik hodin chce, a poté dodržujte přibližně tříhodinové intervaly mezi jídly. Jídel si dopřejte 5 - 6, jako byste jedli ve dne.

2. Spěte 6 - 8 hodin denně - pokud máte po noční směně ještě energii na trénink, klidně si ho dopřejte, ale hlídejte si, abyste během 24 hodin spali alespoň 6 hodin v kuse. Kdo nespí, zákonitě přibírá! Pocity únavy neřešte čokoládou a kávou, ale odpočinkem.

3. Vyhledávejte sluneční svit
- po zaslouženém odpočinu po návratu z noční směny se vystavujte slunečním paprskům, abyste si svůj biorytmus srovnali. Získáte vitamín D, lepší náladu i jemně opálenou pleť.

4. Hýbejte se - po dlouhé směně se můžete cítit vyčerpaní, ale to vůbec neznamená, že byste se měli vyhýbat fyzické námaze. Naopak - najděte si čas na běhání v lese, trénink v posilovně nebo lekci jógy. Lidé, kteří na směny nepracují, cvičí, tak to udělejte i Vy. Třeba je to komplikovanější a náročnější, ale takový už je život.

5. Dodržujte spánkovou hygienu
- před usnutím nezírejte do telefonu, nehrajte akční hry, nepijte kofeinové nápoje, nejezte těžká jídla, neřešte konfliktní témata a ani v posteli nepracujte. Dopřejte si lehké jídlo, bylinkový čaj, teplou sprchu a šup do postele!

 

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková