Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Pryč s podzimní depresí

„Mám depku“, říkáte si možná po ránu, když se vám do okenních tabulek místo slunečních paprsků opírají provazy deště a zamračená obloha vás navádí, abyste si zalezli spíš zpátky do pelíšku. Jenže není depka jako depka. Většinou tímto slovem vyjadřujeme špatnou náladu, náhlé pocity marnosti, přecitlivělost apod. Rozladěnost přichází právě na podzim s klimatickými změnami. Náhlé ochlazení, sychravé počasí a šero ubírá lidem energii. Chybí nám prostě sluníčko, které je pro nás organismus hnacím motorem.

 

Negativní pocity a špatná nálada se vážou na podzimní období z několika důvodů. Máte-li nějaké trápení či strasti, snáze jim ve špatném počasí podlehnete. Naopak příjemné klima a slunce přímo vybízí něco podniknout a nesedět doma. Díky tomu se od starostí odpoutáte a tolik nad nimi nepřemýšlíte. Je dokázáno, že pochmurné myšlenky spolehlivě vytlačí z našeho podvědomí právě nejrůznější aktivity. Na problémy v letním období zkrátka není čas. Ale na podzim, kdy se vlivem nedostatku světla cítíme mnohem více unavení, skleslí a podráždění, chuť něco dělat hledáme jen stěží. Příčinou pocitu nespokojenosti a neradosti bývá nedostatek hormonů serotonimu a endorfinu, které uvolňováním do mozku způsobují dobrou náladu a pocity štěstí. Když jich je v organismu málo neumíme se radovat a trpíme úzkostnými stavy.


Jak nepodlehnout špatné náladě

 

1.    Zajistěte si přirozený příjem hormonů štěstí. Zdrojem serotonimu jsou například některé druhy sýrů, obsahujících bílkoviny bohaté na L-tryptofan, mléčné výrobky, maso, listová zelenina a celozrnné pečivo. Uvolňování serotoninu také stimuluje alkohol a nikotin, ale jen krátkodobě a s nežádoucími vedlejšími účinky. Endorfin se uvolňuje do těla při stresu, svalové zátěži, při porodu a sportovních aktivitách. Najdete ho také v některých potravinách, jako například v čokoládě. Rada je tedy jednoduchá, pokud se začnete pravidelně hýbat, chodit na dlouhé procházky nebo provozovat nějaký sport a k tomu zdravě jíst, zbavíte se značné části negativních pocitů.

 

2.    Nedostatek světla kompenzujte umělým světlem. V místostech, kde pobýváte dostatečně sviťte. Vyhněte se mihotavému blikajícímu světlu. Dobrá je fototerapie pomocí speciálních lamp, které lze zakoupit i pro domácí použití.

 

3.    S podzimním období nastupuje také větší riziko podlehnutí virové či bakteriální infekci. Proto dbejte na dostatečný příjem vitamínů.

 

4.    Nebuďte v pochmurných dnech sami, komunikujte se svými přáteli a naplánujte si na každý den nějakou aktivitu. To je další způsob jak předejít špatné náladě.

 

5.    Vyhněte se negativním myšlenkám a nevyrábějte si umělé problémy. Pokud si budete do svého vědomí neustále vštěpovat, jak je podzim studený a smutný, v práci vás to nebaví, partner vám projevuje málo lásky a děti příliš zlobí, vaše psychické naladění se nezlepší. Na každém dni si najděte něco pozitivního. Třeba už jenom to, že se vám podařilo ráno vstát z postele.