Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Očista proti jarní únavě

Už se nám to blíží – čtyřicetidenní půst před velikonoci letos začíná 13. února Popeleční středou. Ne, nebojte se, nebudeme vás nutit hladovět, ani rozjímat nad životem svatých.... Ostatně, se zdravím nehazardovali ani naši předci, kteří půst svědomitě dodržovali. Zkuste se jimi spíš inspirovat. Má to spoustu výhod. Například omezením masa ulevíte žaludku a střevům. Pokud si místo něj dopřejete o to více zeleniny, detoxikujete tak organismus, doplníte vitamíny a snáz tak předejdete jarní únavě.

Rozhodně není nutné chodit od extrémů. Nemusíte jíst pouze ovoce a zeleninu a pít jen vodu či ovocné a zeleninové šťávy. Bohatě stačí jídelníček jen odlehčit: jíst zdravá jídla připravená z čerstvého ovoce a ze syrové i dušené zeleniny, domácí polévky, nezapomínat na ořechy, bílé pečivo vyměnit za celozrnné a pokusit jíst aspoň dvakrát týdně ryby. Úplně vynechejte pouze těžké maso, a pokuste se maximálně omezit kávu a alkohol. Slabý černý nebo bylinkový čaj se povoluje.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Činská medicína: Tipy pro každodenní stravování

Stravování podle Ajurvédy

Pitný režim v kostce

 

Určitě je také výhodné detoxikaci organismu podpořit vhodnými doplňky stravy – například Selzinkem Plus. Obsahuje totiž dva důležité antioxidanty Selen a Zinek, ještě doplněné o vitamin C, vitamin E a betakaroten, což je ideální antioxidační kombinace. Abyste netrpěli nedostatkem železa (kvůli omezení masa), je dobré preventivně ho přijímat v tabletách. Vyzkoušejte ho v kombinaci s kyselinou listovou a vitamínem B12 – společně totiž napomáhají dělení buněk. Tyto tři složky pohromadě obsahuje například doplněk stravy Acidofolan.

Nejdřív se vyléčit
Pamatujte, že i změna k lepšímu je pro tělo zátěž a virózou či jinou nemocí oslabený organismus by to mohlo spíš položit. Nepřecházejte projevy nemoci, ale naopak jim věnujte pozornost. Neznamená to, že je budete zveličovat a nervně sledovat každý příznak. Spíš je potřeba hned při prvních projevech nasadit ten správný účinný preparát či změnit své chování (například zalehnout do posletele). Je to banalita, ale přiznejte si, že to stejně skoro nikdy neděláte. Tak se pro tentokrát obětujte. Pořiďte si přírodní spreje na rýmou ucpaný nos (skvělý je např. Physiomer, který obsahuje pouze hypertonickou mořskou vodu), díky kterým se vám rychle uleví, a přitom nezahltíte tělo zbytečně chemií.


Po rýmě často následuje kašel. Uvědomte si, že ne každý je potřeba tlumit. Pokud není dráždivý a úporně suchý (ten je potřeba zastavit, aby zbytečně nedráždil dutiny), je naopak ideální vykašlávání škodlivých látek podpořit. Zkuste Ambrosan. Je k dostání jak ve formě tablet, tak kapek i jako sirup. Jeho účinná látka Ambroxol zvyšuje v dýchacích cestách sekreci hlenu, tvorbu plicního surfaktantu (látky pokrývající vnitřní stěny plicních sklípků) a stimuluje činnost řasinek, zajišťujících posun hlenu. Mohou ho užívat i děti mladší dvou let.   

Nic se nemá přehánět – ani sport
Pokud se cítíte fit a změna jídelníčku vám dodala energii, je dobré očistu těla podpořit správně zvolenou pohybovou aktivitou. Ideální je jóga. Ale ani běh není od věci, pokud si rádi dáváte do těla. Nejenže posilujete svaly a zrychlujte si metabolismus, ale pocením odchází z těla i škodlivé a odpadní látky. Místo nich nastupují endorfiny, považované za hormony štěstí. K tomu, aby se do těla vyplavily, není potřeba kdovíjakých sportovních výkonů. Bohatě stačí jít do práce půlhodinku rychlou chůzí. Pohyb, a pokud to zvládnete, tak i spánek při čerstvém vzduchu, napomáhá regeneraci, dobíjí baterky a zbavuje nás takových nepříjemností jako třeba bolesti hlavy.

Jakmile vyjde sluníčko, vystavte se jeho paprskům. V únoru vám ještě nehrozí spálení, tak ho využívejte, co to jde. Získáte díky němu nejen zdravou barvu, vitamin D, ale hlavně dobrou náladu. Pozitivní myšlení je totiž úplně nejzákladnější podmínka proto, abychom se cítili dobře.