Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Oblíbená dieta může ohrozit zdraví vašich orgánů

V naší zeměpisné šířce i délce stále vnímáme pojem „dieta“ ve smyslu redukce hmotnosti. Slovo dieta ale označuje pouze výživu jako takovou. Smysluplná a vyvážená dieta žádné orgány nezatěžuje – naopak by jim měla prospívat! U diet redukčních je to trochu složitější.
   
Pokud po našem těle chceme, aby hublo, ochudíme ho o část energie, kterou bude muset krýt ze svých tukových zásob. Jakákoliv nadbytečná zátěž, jako je i právě nutnost hledat zdroje energie jinde, než v potravě, organismus zatěžuje.

 

ČTĚTE TAKÉ: 

Cvičte a hubněte podle typu vaší postavy

10 top potravin do diety

Příjem bílkovin při hubnutí

 

Až se budete rozhodovat, jaký druh redukční diety zvolíte, mějte na paměti, že každá z nich je náročná na jiné orgány.  Když budete vědět, co strádá, budete moct tyto orgány podpořit buď výživou, nebo doplňky stravy!
   
Nadváha zatěžuje celé tělo a všechny orgány mnohem víc, než rozumné a pomalé hubnutí, proto se ho nebojte, jen buďte rozumní!

Veganství – rostlinná strava, raw či detoxikační ovocné a zeleninové kúry ochuzují tělo o proteiny. Tím trpí celý organismus, protože proteiny jsou základním stavebním kamenem všech tkání. I když v rostlinných zdrojích bílkoviny najdeme, nejsou plnohodnotné (jejich aminokyselinové spektrum není plnohodnotné!). Nadměrný příjem vlákniny zase zatěžuje trávení a způsobuje nadýmání. Stravu doplňujte proteinovými nápoji (existují i veganské) a nezapomínejte hodně pít!

Low carb / high fat – ketogenní dieta, nízkosacharidové diety, sacharidové vlny či paleo stravování jsou stravovací systémy založené na vyšším příjmu bílkovin a tuků a omezeném příjmu sacharidů (či cyklování sacharidů / vylučování sacharidů z určitých zdrojů). Pokud je sacharidů opravdu málo, tělo je nucené „vyrobit“ si je procesem, zvaným glukoneogeneze. Tento proces je velice náročný a vyčerpávající pro celý organismus, takže je pak člověk unavený, padají mu vlasy a ženy ztrácí menstruaci. Příliš mnoho bílkovin až moc zaměstnává ledviny! Při těchto dietách pijte čaje, podporující funkci ledvin a také litry čisté vody. Nedostatek sacharidů u mnohých také vede k záchvatům vlčího hladu a přejídání, po kterém následují výčitky svědomí, a tím trpí také psychika.

High carb / low fat
– diety, které omezují příjem tuků, jsou velice nezdravé už z toho důvodu, že v tucích jsou rozpustné vitamíny A, D, E a K. Bez tuků nefunguje nervová soustava, endokrinní soustava ani termoregulace. Zvýšený příjem sacharidů má za důsledek nadměrnou stimulaci slinivky břišní, potažmo hormonu inzulínu, který se postará o výkyvy energie během dne, podrážděnost i zvýšenou ochotu těla ukládat přebytečné sacharidy v podobě tukových zásob. Pokud se rozhodnete pro takovou dietu, vsaďte spíš na komplexní sacharidy a užívejte jako doplněk stravy omega 3 mastné kyseliny.

IIFYM (If It Fits Your Macros) – jestliže víte, kolik sacharidů, bílkovin a tuků Vaše tělo potřebuje, teoreticky by strádat nemělo ani při snížení celkového energetického příjmu. Nevýhodou tohoto stylu stravování je nutnost všechno vážit a živiny počítat. Tato dieta tedy nejvíc zatěžuje náš mozek. Pokud někdo bere IIFYM jako možnost, jak do svého jídelníčku propašovat nezdravé potraviny, neprospívá tím samozřejmě ani dalším orgánům – na druhou stranu – naše tělo leccos zvládne a psychická pohoda je pro hubnutí nesmírně důležitá, takže i když si dáte něco „nezdravého“ pro tělo, může to být v tu samou chvíli „zdravé“ pro duši.

 

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková