Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Dětská obezita, trápení v dospělosti

Pokud má vaše dítě sklony k nadváze nebo je obézní nezavírejte před problémem oči a včas zakročte. Někdy je nezbytně nutné změnit stravovací návyky celé rodiny, ale investujete do zdraví svého dítěte a jeho duševního vývoje. A to za to stojí!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak předejít dětské obezitě

Děti potřebují pohyb

Obézní děti v Evropě

 

Obezita se vyskytuje u stále většího počtu dětí. Z velké části za to může nevhodná strava, špatný životní styl a málo pohybu. V České republice  přibližně 9% dětí trpí nadváhou a 6% dětí dokonce obezitou. Podle lékařů se situace stále zhoršuje a pokud se nebude řešit již v dětství, osm z deseti tlouštíků zůstane obézních i v dospělosti.


Příliš mnoho kalorií

Součastná strava dětí je příliš kalorická, tučná a slaná, naopak neobsahuje dostatek draslíku a vápníku. Obézní děti mají kromě vyššího krevního tlaku často i zvýšenou hladinu cholesterolu. Hlavní příčinou je nadměrný podíl živočišných tuků ve stravě. Tyto faktory vedou k vysokému riziku kardiovaskulárních onemocnění. Obezita také přispívá ke vzniku cukrovky. 
Za sklony k nadváze nebo k obezitě mohou i geny. Pokud jsou například silní rodiče, lze předpokládat, že problémy s váhou bude mít i jejich dítě. Pokud jsou takto geny poznamenány doporučuje se pokusit se zlepšit životní styl a stravovací návyky ještě před samotným otěhotněním. Dalším důležitým faktorem je kojení.

 

Obezita hrozí už kojencům

Nejpřirozenější výživou pro dítě v raném věku je mateřské mléko. Složení mateřského mléka se mění s růstem dítěte podle jeho potřeb. Žádná jiná potravina toho není schopna. Navíc si dítě samo volí množství mléka, které chce vypít. Pokud si nemůže samo regulovat příjem potravy a dostává nadměrné dávky mléka nebo stravu příliš koncentrovanou, nebo se mu předčasně podávají přípravky kojenecké výživy apod., může se u něho začít vyvíjet obezita. Matky např. často při přípravě pokrmu přesahují míru v odměrce ve snaze dítěti přilepšit. I když dávku zvýší jen nepatrně, při trojím opakování denně mají o obezitu svého dítěte postaráno. Tukové buňky se vytvářejí už v dětském věku a jejichž počet se většinou již nikdy nesníží. Při pozdější redukci hmotnosti se tukové buňky z velké části pouze zmenšují. Proto je tedy důležité, abychom dítě nepřekrmovali a nezakládali mu tak na obezitu. Když už v dětství naučíme dítě špatným stravovacím a pohybovým návykům, budou se tyto návyky v dospělosti špatně odstraňovat.


Obézní rodiče

Obézní rodiče často nevidí nebo nechtějí vidět, že jejich dítě má nadváhu, protože nechtějí měnit zažité stereotypy. Časem ale mohou přijít různě závažné zdravotní problémy. A na mnoho obézních dětí bohužel tyto problémy číhají daleko dříve. Kromě toho obezita ztěžuje dítěti život od útlého věku. Již v mateřské škole se v různých průzkumech ukázalo, že obézní děti patří mezi nejméně oblíbené, a tato diskriminace se s nimi táhne po celý život. Děti sami ani nedají často najevo, jak je obezita trápí. Proto by se každý rodič měl zamyslet nad tím, jak přebytečná kila ubližují jeho dítěti.

 

Dieta

Nejdůležitější je zvolit vhodnou dietu a pohybovou aktivitu. V jídelníčku dítěte by mělo být hodně ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, nízkotučných mléčných výrobků. Přednost je třeba dávat tukům s nízkým obsahem nasycených mastných kyselin – například rostlinným tukům, rostlinným olejům, olivovým olejům apod. Jakákoliv úprava stravy pro děti však musí být přizpůsobená věku, aby dítě dostávalo dostatek živin, které jsou nutné pro růst a vývoj. Dieta proto nikdy nemůže být tak striktní jako u dospělých, úbytky na váze by měly být pozvolné.

 

Strava

Jídelníček je třeba upravit tak, aby se dítě necítilo ošizeno, že se mu některý druh jídla odpírá. Proto je nejlepší, jestliže určitý způsob stravování dodržuje celá rodina. Především je nutná pravidelnost ve stravování, rozdělit jídlo na 5 denních porcí, vyloučit všechny energeticky bohaté potraviny. Patří k nim např. bramborové hranolky, chipsy, tučné pečivo (koblihy), smetanové zmrzliny, cukrářské výrobky, majonézy, ale i některé druhy drůbeže (husa, kachna, u kuřat kůže), uzeniny, sekaná a mletá masa, plnotučné mléčné výrobky, šlehačka, tučné sýry.

 

Pohyb

Další nedílnou a velmi důležitou součástí léčby i prevence obezity je dostatek pohybu. Nejvhodnější je chůze, jízda na kole, plavání. Také je nezbytně nutné upravit životní styl. Poslední jídlo by mělo být v době, aby do spánku mělo dítě ještě alespoň dvouhodinový prostor pro pohyb. 
Nevíte-li si rady se sestavením jídelníčku či s reakcí dítěte na hubnutí, navštivte odborníka přes výživu, který vám s těmito problémy rád poradí.

 

Použitý zdroj: www.babyweb.cz