Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak předejít dětské obezitě

Dítě je obrazem svých rodičů. Už jako malé je ve všem napodobuje a to i ve stravování. Budete-li se ušklíbat nad zeleninou, nepočítejte s tím, že váš potomek si ji zamiluje. Pokud chcete, aby vaše dítě jedlo zdravě a nemělo nadváhu, pak mu buďte příkladem a dbejte na jeho stravovací režim. Když se dítě naučí správně jíst, získá tím nepřeberné množství výhod, které ho budou doprovázet po celý život.

 

Co je pro dětskou stravu důležité

 

1. Především dbejte na to, aby dětská strava byla pestrá a rozmanitá, bohatá na ovoce a zeleninu, celozrnné pečivo, mléčné výrobky, libové maso, ryby a drůbež.

2. Nedopusťte, aby děti hladověli nebo se naopak přejídali.

3. Dodržujte pravidelnost stravování. Děti by měli jíst nejlépe 5 - 6x denně. Velikost porce přizpůsobte jejich růstu a pohybové aktivitě. Nikdy ale nedávejte příliš velké porce, děti od jídla jen odradí. Přidat si mohou vždycky.

4. Nakupujte jen kvalitní, neošizené potraviny s dostatečným množstvím bílkovin.

5. Několikrát denně podávejte mléčné výrobky.

6. Dejte přednost kvalitním rostlinným tukům a olejům před živočišnými.

7. Nezahrnujte děti sladkostmi a omezte pití slazených nápojů. Lepší jsou ředěné ovocné džusy bez cukru, ovocné nebo bylinné čaje, přírodní lisované šťávy, čistá voda apod.

8. Dětské pokrmy nedosolujte a vyhýbejte se potravinám, které obsahují velké množství soli, jako např. chipsy, konzervy, uzeniny.

9. Dohlédněte na jejich pitný režim, měly by vypít více než 1 litr za den. Množství tekutin závisí na věku dítěte, hmotnosti a fyzické aktivitě. Nedostatek tekutin může vést k únavě, bolestem hlavy, zácpě či potížím s ledvinami.

10. Buďte dětem příkladem, učte je zdravému způsobu života a zajímejte se o to, co jedí mimo domov.

 

Které nápoje jsou pro děti nevhodné

 

Sladké limonády – jsou pro tělo hlavně zdrojem velkého množství sacharidů, zbytečně zvyšují denní energetický příjem.

Neředěné ovocné džusy  – pokud nejsou zředěné vodou, obsahují také velké množství sacharidů. Na rozdíl od limonád obsahují i vitaminy, minerální látky a někdy i vlákninu.

Minerální vody – nemělo by se jich vypít více než 0,3 l za den a když je zařazujeme do pitného režimu, musíme střídat různé druhy minerálních vod (při pití jen jednoho druhu minerálky se nám mohou hromadit minerály v těle a může to vést k tvorbě kamenů).

Sycené nápoje – oxid uhličitý při časté konzumaci může způsobovat nadýmání. Také navozuje pocit toho, že jsme už zahnali žízeň, ačkoliv příjem tekutin není ještě dostatečný.

Černý čaj a káva – organizmus odvodňují, obsahují kofein a mohou také způsobovat podráždění žaludku. 


Některé druhy bylinkových čajů – podávají se hlavně v období nemoci, jelikož mají léčebné účinky. Při soustavné konzumaci by se mohlo stát, že si na ně tělo zvykne a při nemoci pak nebudou účinkovat. Dovolené jsou čaje z jahodníkového, maliníkového a ostružiníkového listí, jablečných slupek, plodů borůvek nebo hotové směsi určené přímo pro děti.

 

Příklady jídelníčku

 

SNÍDANĚ – dbejte na pestrost a rozmanitost. Ve zdravé snídani by neměly chybět cereálie, mléčná složka, ovoce a tekutiny. Snídaně by měla probíhat v klidu a měl by na ni být vyhrazen dostatek času.

Správná volba potravin: pečivo s rostlinným tukem, plátek sýra nebo kvalitní šunky a kousek zeleniny nebo pečivo s pomazánkou a zeleninou či cereálie s mlékem nebo jogurtem nebo pečivo s ovocným jogurtem.

Špatná volba potravin: pečivo s máslem a trvanlivým salámem nebo chléb, párky, hořčice či koblihy s marmeládou anebo smažená vejce se slaninou, kyselá okurka.

 

PŘESNÍDÁVKA – nezapomínejte na ni!

Správná volba potravin: vhodné jsou celozrnné tyčinky, jogurt, tvarohový desert, ovoce, zelenina (i ve formě salátů), chléb s pomazánkou.

Špatná volba potravin: pečivo se sádlem či trvanlivým salámem, hamburger či cheesburger, párek v rohlíku, grilovaná klobása, bageta, čokoládové tyčinky, sušenky, oplatky

 

OBĚD – pokud je ve školní jídelně na výběr z několika pokrmů, je dobré zpočátku dítěti s výběrem pomoci. Postupně mu přenecháváme samostatnost v rozhodování, je to pro ně důležité. Nezbytnou součástí oběda by mělo být ovoce či zelenina. Není nutné, aby součástí oběda byla vždy také polévka.

 

SVAČINA – složení závisí na aktivitě dítěte. Chodí-li dítě na pravidelné tréninky, můžete odpolední svačiny přizpůsobit tomu, co potřebuje.

Správná volba potravin: pečivo s rostlinným tukem, šunkou či tvrdým sýrem či zelenina nebo méně sladké druhy ovoce (jablka, meruňky, broskve, citrusy).

Špatná volba potravin: sladké pečivo a dorty, trvanlivé salámy, paštiky, klobásy, sladké druhy ovoce (banány, hroznové víno).

 

VEČEŘE – zeleninový salát v různých variacích. Pokud s přípravou večeře pomáhá i dítě, může i samo vybrat některé ingredience. Je to dobrá příležitost, jak naučit potomka správné výživě.

Správná volba potravin: zeleninový salát se sýrem a pečivem či těstovinový salát s jogurtovým dresingem nebo chléb s tvarohovou pomazánkou, tvrdým sýrem či šunkou.

Špatná volba potravin: sladké pečivo, knedlíky s omáčkou, sladké druhy ovoce, mléčné dezerty (pudinky, slazený tvaroh apod.). 

2.

 

VEČEŘE – poslední jídlo by mělo být cca 3 hodiny před spaním. Když dítě více sportuje a je hladové, může dostat druhou večeři. Více denních jídel je vhodné i pro děti s nízkou hmotností.

Správná volba potravin: jogurt nebo tvaroh či kousek zeleniny.

Špatná volba potravin: sladkost nebo zákusek, trvanlivý salám, zmrzlina, další hlavní jídlo.

 

 

 

Použitý zdroj: www.babyweb.cz