Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Novoroční předsevzetí – jaké si dát?

Tak, jako každý rok, přichází se Silvestrem otázka novoročních předsevzetí. Zhubnu, přestanu kouřit, začnu se víc hýbat a mnoho dalších obecných a téměř nicneříkajících výroků nám běhá hlavou a tak, jako každý rok, většinou skončí nezdarem. Letos to ale bude jiné - letos si stanovte svá předsevzetí chytře.

 

ČTĚTE TAKÉ: 

Víte, proč neplníte svá předsevzetí?

Jak se motivovat ke cvičení a správnému stravování?

Stanovte si reální cíle hubnutí

 

Mohlo by se zdát, že stanovit si cíle je snadné. Na nevhodně zvolených cílech a metách ale už skončilo nejedno předsevzetí. Problém nebývá ve slabé vůli nebo motivaci, ale právě v tom, jak jsou cíle formulovány a jaká očekávání od hubnutí (nebo jakékoliv změny životního stylu) vlastně máme. Existuje několik jednoduchých pravidel pro vytyčování cílů, a když se jimi budete řídit, jejich dosahování pak bude mnohem snadnější.

 

Pravidlem číslo jedna je konkrétnost. Nestačí si říct, že zhubnete a začnete cvičit, ale specifikujte si, kolik kilogramů zhubnete, kdy přesně, co a s kým budete cvičit. To je také jediná cesta, jak následně zjistit, zda jste svého cíle dosáhli. 

 

Nedávejte si předsevzetí být šťastnější nebo sebevědomější, ale hledejte dílčí a konkrétní způsoby, jak toho docílit a na těch pak pracujte.


Měřitelnost je druhou podmínkou pro efektivní stanovování cílů. Jak poznáte, že jste šťastní nebo sebevědomí? Snazší je naplánovat si konkrétní činnosti, díky kterým se cítíte lépe a sebevědoměji a při zpětném prolistování diáře pak uvidíte, co všechno jste pro tento cíl zvládli udělat. Stejně tak je to i v boji s kilogramy – nestačí si říct „budu hubnout“, je nutné stanovit si dny v měsíci, kdy se budete vážit či měřit, a tak poznáte, zda dochází ke změně. 

 

Cíle musí být dosažitelné. Je nerealistické očekávat, že se z vás během pár týdnů stane zapálený sportovec nebo doživotní abstinent od veškerých sladkostí. Jenom dosažitelné cíle mohou být pokořeny a vy se pak nebudete muset trápit myšlenkami na vlastní selhání či porušení předsevzetí. Je nesmyslné říkat si „zhubnu za měsíc 30 kg“. Dosažitelným cílem může být třeba úbytek 1 kg týdně nebo obden půlhodinová svižnější procházka.

 

Realistická očekávání také hrají velmi významnou roli. Možná máte všechny předpoklady k tomu, abyste začali pravidelně cvičit a správně jíst. Už víte kde, kdy, s kým a co. Máte přesnou představu, jak bude vaše tělo vypadat za pár měsíců, ale do toho vám v práci přidělí nový náročný úkol, v bufetu zruší salátové menu nebo vám onemocní dítě a plány musíte přehodnotit. Vymyslete si proto také záložní, krizový plán. Choďte cvičit v pauze na oběd, nebo si zatrénujte doma, do práce si noste krabičky s jídlem a nespoléhejte na to, že vám budou podmínky vždy hrát do karet. Nic nevzdávejte, jen buďte realisté a počítejte s možnými komplikacemi. 

 

Ohraničte svoje cíle časovým limitem. Určete si, dokdy redukujete nadbytečné kilogramy, kdy půjdete cvičit, kdy si najdete čas na odpočinek. Časový plán dává cílům jasné obrysy a s blížícím se datem plnění je pak mnohem těžší ze svých záměrů vycouvat.

 

Cíle si určujete sami pro sebe. Žádné datum v kalendáři, ani nikdo jiný vás nedonutí změnit svoje zlozvyky, pokud nebudete chtít vy sami. Připravte si podmínky pro jejich dosahování, rozmyslete si, které cíle jsou pro vás prioritou a na ty se zaměřte jako první. 

 

660x250_3.jpg


Autor: Veronika Červenková