Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak na nespavost

Asi každý z nás to někdy zažil. Ovečky už máme dávno spočítané, a ne a ne usnout. Čím je to způsobené? Příčin může být hned několik. Problémy ve vztahu, starosti v souvislosti s dětmi či prací, přílišná námaha, nějaké fyzické nebo psychické onemocnění aj.

Pravděpodobně ten stav dobře znáte – ještě unavení, chce se vám spát, ale ne a ne usnout. Převalovat se na lůžku nemá smysl, odborníci doporučují při neusnutí do 30 min vstát a věnovat se monotónní činnosti. Jako podporu při usínání můžete vyzkoušet i řadu jednoduchých přírodních receptů. Pokud se však nespavost často opakuje nebo přetrvává, raději své potíže konzultujte s odborníkem.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Spánkem ke kráse

Jak správně relaxovat

Cvičte a bude se vám lépe spát

 

Nespavost se vyznačuje problematickým usínáním
Tedy přerušovaným spánkem, předčasným probuzením a spánkem, který nepřináší osvěžení. Nespavost také významně narušuje výkonnost člověka na druhý den. Můžete se cítit unavení a mít špatnou náladu. Dalšími příznaky je nesoustředěnost, problémy s pamětí a celkové zhoršení kvality života apod.

Jak usnout
Máte-li problémy s usínání nepijte před spaním kávu, čaj, ani jiné nápoje s kofeinem. Raději si dejte bylinkový čaj připravený z bylinek, které uklidňují, např. meduňka, heřmánek, třezalka. Zkuste si také dát před spaním teplé mléko s medem, bylinkový čaj nebo kakao! Kdo nemůže usnout, měl by si dát banán nebo banánový koktejl. Zaručený účinek má také teplá voda. Dochází totiž k prohřátí a uvolnění celého těla a svalů. Do koupelí si také můžete přidat koupelové soli nebo olejové esence, zejména s vůní levandule, heřmánku, růžového dřeva či šalvěje. Esenciální oleje lze využívat různými způsoby. Zkuste například nakapat na kapesníček pár kapek esenciálního oleje a položte si ho vedle sebe, nebo olej inhalujte v aromalampě. Účinná je zejména levandule, neboť obsahuje látky navozující psychickou pohodu. Rovněž je bohatá na silice, flavonoidy, kyselinu rozmarýnovou. Tato rostlina působí hned na několik oblastí. Zmírňuje poruchy spánku a navozuje zdravý spánek, účinkuje proti nervozitě, zlepšuje náladu, zmírňuje napětí svalů, zpomaluje stárnutí a podporuje proces regenerace, pomáhá při nadýmání, bolestech hlavy aj. Levanduli lze využívat i sušenou. Jednoduše ji vložte pod polštář, nebo si zakupte už hotový levandulový polštář. Nepodceňujte ani atmosféru samotné ložnice, v harmonickém prostředí se nám bude usínat mnohem lépe. Prádlo, ve kterém spíte, by mělo být pohodlné a volné.

Pokud chcete problémům s usínáním předejít, měli byste dodržovat základní pravidla podporujících zklidnění organismu:

1. Nespěte během dne.
2. Pravidelně vstávejte a choďte spát ve stejnou dobu.
3. Před spaním se nepřejídejte.
4. Před spaním nekuřte, ani v průběhu noci při probuzení.
5. Ložnici před spaním vyvětrejte a teplotu udržujte na 17° – 21°C.
6. Těsně před spaním se nevěnujte sortovním aktivitám.