Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak dodržet dietní režim a neselhat

Mezi základní předpoklady k dlouhodobému dodržování dietního režimu patří správně sestavený jídelníček, motivace a odhodlání, dosahování dílčích hmatatelných výsledků, hormonální výkyvy, psychický stav i podpora okolí. Někdy se ale jakoby všechno spikne proti nám a pokračovat v započaté snaze zkrátka nejde.

 

ČTĚTE TAKÉ:

5 top receptů na hubnutí

Vaše tělo, Vaše pravidla - aneb proč nedržet diety z časopisů

Co se stane v organismu, když ztloustneme

 

Nosným sloupem pro bezproblémové shazování nadváhy je vyvážený poměr živin v rámci jednotlivých jídel, ale také dne. Pokud na talíři chybí sacharidy, energii doplňujete kofeinovými nápoji, vyhýbáte se tukům a nemáte ani adekvátní přísun proteinů, organismus se zanedlouho začne dožadovat svého. Při sestavování jídelníčku nepodceňujte ani chuť - jedině, když bude spokojený váš mlsný jazýček, je možné dietu (nebo lépe řečeno rozumný stravovací styl) dodržovat dlouhodobě.

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

S motivací to také není jednoduché. Řeklo by se, že buď je přítomná, nebo není, ale ve skutečnosti kolísá jako horská dráha. Hubnutí není lineární proces - spíš připomíná onu horskou dráhu. V okamžiku, kdy se ručička váhy zastaví, je ale nutné zatnout zuby a nepolevovat, i když to vyžaduje téměř nadlidské úsilí. Myslete na to, že snižování váhy probíhá ve skocích, a i když se tukové zásoby ne a ne vzdát, je to jen dočasné. Teď záleží jen na tom, kdo to vzdá dřív.

Lidé si často stěžují na to, že mají slabou vůli, nedonutí se cvičit, ani neodolají lákadlům. Vůle je ale, na rozdíl od motivace, těžko uchopitelný pojem. Když znáte cíl své cesty, cesta se už najde, i když je někdy plná překážek.

Hormonální výkyvy u žen dokáží s hubnutím také pěkně zamávat. Především v době  dospívání, těhotenství, porodu, kojení (a následujících měsíců, kdy se tělo z bouřlivých hormonálních proměn vzpamatovává), ale také menstruace i přechodu, si hmotnost dělá, co chce. Nemá cenu nic lámat přes koleno a mořit se hlady. Dejte svém organismu čas na to, aby opět získal rovnováhu a uvidíte, že hubnutí pak půjde snáz.

Stres vede tělo k tomu, aby si schraňovalo energii ve formě tuku. Jestliže jste v psychické nepohodě, na chvilku přestaňte svou váhu řešit a soustřeďte se na to, co se právě odehrává ve vašem životě. Jsou i důležitější věci, než to, jak budete vypadat v plavkách.

Podstatnou úlohu v hubnutí má také naše sociální okolí. Když se dostanete do pracovního kolektivu, kde jsou chlebíčky a zákusky ke svačině na denním pořádku, je velmi těžké odolat. Člověk se odmítáním nabízeného jídla vyčleňuje z kolektivu a obhájit si, proč nejím to či ono, je velmi těžké. To platí také pro rodinná setkání, na která maminka, teta nebo babička připravují speciality, kterým nelze říct ne. Uzobávat salátovou okurku, když se ostatní ládují dortíky zvládne opravdu málokdo.

Když vám hubnutí nejde tak, jak byste si představovali, nepanikařte. Jsme lidi, ne stroje a chtít diktovat svému tělu sparťanskou poslušnost je zkrátka nemožné. Nic ale nevzdávejte - jezte stále zdravě, občas si vychutnejte něco dobrého „navíc“, pijte vodu, hýbejte se, odpočívejte, radujte se z možností, které vám vaše tělo nabízí a uvidíte, že časem se kalhoty opět nechají přemluvit a přestanou tvrdohlavě pnout.

 


Autor: Veronika Staňková