Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak nepřibrat o Vánocích

Každoroční téma, každoroční problém. Ačkoliv vánoční svátky čítají přesně tři dny a Silvestrovské veselí trvá pouze jeden večer, Vánoce pro naše žaludky často začínají s dvanáctkou v kalendáři a končí až někdy v půlce ledna. Tak, jako k Vánocům patří stromeček, kapr a dárky, tak se i přibírání a hubnutí stává téměř tradicí.

Zdá se, že Vánoce takovým problémem nejsou, protože trvají opravdu jen pár dní, ale jako by nám dovolovaly užívat si celý měsíc toho, co si obvykle zakazujeme. Měsíc dopředu se peče a ochutnává cukroví a během prosince jaksi samo mizí z krabic. Letáky supermarketů nabízejí lákavé dobroty a vnucují nám představu, že pravý advent se neobejde bez čokoládových delikates, luxusních uzenin a kvalitního vína. Přejídat se, opíjet se a lenošit o Vánocích se stalo jakousi společenskou normou. Tím, že to dělají „všichni“, se zbavujeme zodpovědnosti sami za sebe, škodíme svým játrům, žaludkům i peněženkám.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Proč přibíráme s věkem?

Pohyb pomáhá redukovat váhu hned třikrát

Jak nakupovat při redukci hmotnosti

 

V lednu začíná Nový rok, který nám naznačuje začátek něčeho nového, lepšího. Lidé si dávají nesplnitelná předsevzetí a nerealistické cíle, které většinou úpravu hmotnosti zahrnují, jako by se celý ten předchozí měsíc přejídání nepočítal. On se ale počítá.

Zkuste to letos jinak. Prožijte Vánoce a svátky tak, abyste v lednu ničeho nelitovali, nedovolte, aby se z příjemného odpočinku a občasného uzobnutí dobrého jídla stalo otupělé zírání do televize a přejídání se cukrovím a salátem, který vám vlastně už vůbec nechutná.

Využijte nabídku exotického ovoce v obchodech a místo investování do předražených kalorických dobrot vyzkoušejte něco nového – kupte si ananas, liči, karambolu, granátové jablko či kaki. Místo nudy před televizí vyrazte ven na procházku, prohlížejte si výzdobu na pouličních lampách, dýchejte čerstvý vzduch, vnímejte zimní přírodu, poslouchejte koledy a u příbuzných si užívejte spíš je samotné, než jejich kulinářské výtvory.

Pokud máte přes Vánoce a Silvestra delší volno a netrávíte ho aktivně třeba na horách, vezměte si diář a na každý den si naplánujte alespoň jednu aktivitu. Fitness centra mají otevřeno i přes svátky, stejně, jako bruslařské stadiony a plavecké bazény. Máte konečně čas na pohyb, který jste celý rok odkládali. Navíc po hodince, strávené na svižné vycházce, budete mít menší chutě na sladké, ale také rozproudíte krev a popoženete svůj metabolismus.

To, že ráno nevstáváte, neznamená, že můžete pít litry svařeného vína, punče a vaječného koňaku – naopak organismus přetížený tučnými a sladkými dobrotami nechte alespoň v tomto směru trochu vydechnout.

Konec roku je doba, kdy jsou lidé unavení a potřebují na chvíli vypnout. Dobré jídlo, pití a lenošení k Vánocům zkrátka patří, tak si ho užijte, ale s rozumem. Dbejte spíš na kvalitu, než kvantitu a myslete na to, že všechno, co sníte navíc, budete muset nějakým způsobem vykompenzovat.

Nečekejte, že od prvního ledna bude všechno jinak a vy nebudete toužit po cigaretách, hranolkách nebo čokoládě. Předsevzetím by se proto neměla stát touha zhubnout do léta 15 kilogramů a uběhnout maraton, ale být v dobré fyzické i psychické kondici po celý život, ať je datum v kalendáři jakékoliv.

 

 

600x250_FITHALL_TV_v2.jpg


Autor: Veronika Červenková