Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Desatero, jak předejít nadváze dětí

Nadváha a obezita v posledních 30 letech stále narůstá, a to i mezi dětmi. V současnosti lidí, kteří mají nadváhu nebo jsou dokonce obézní je v České republice okolo 20 %. Vysvětlení, proč tomu tak je, existuje celá řada, největší roli ale jednoznačně hraje změna našeho životního prostředí, stylu a návyků.

 

V žádném případě nehledejte příčinu v genech – genetická výbava dětí i rodičů je stejná. A mýlí se i ti, kdo se domnívají, že děti z nadváhy a obezity „prostě jednou vyrostou“. K tomu samozřejmě dojít může, ale pouze v případě, že dítě ve spolupráci s rodinou začne účinně pracovat na změně životosprávy. K tomu je dobré si uvědomit, že čím déle se děti pohybují v pásmu nadváhy či obezity, tím dříve se u nich velice pravděpodobně objeví onemocnění, která se dříve projevovala až ve vyšším věku. Lidé s obezitou mají oproti lidem s normální hmotností 5× vyšší riziko, že budou mít cukrovku a vysoký krevní tlak!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Dokáží kojenci uvažovat?

Buďte happy.

Zásady dětské výživy.

 

Desatero jak předcházet nadváze a obezitě v dětství

 

1.    Pravidelný pohyb – ze všech dostupných postupů je nejúčinnější metodou v prevenci nejen nadváhy a obezity, ale i třeba cukrovky. Navíc zde platí rčení, že co se v dětství naučíš, budeš používat celý život. Dejte svým dětem možnost poznat, jak je pohyb příjemný – později to půjde hůře.

 

2.    Pravidelné stravování – nezapomínejte na snídani, její vynechání ve stravovacím režimu většinou vede k rychlému doplnění energie ve formě sušenek nebo slazených nápojů během vyučování, což je častou příčinou vzniku nadváhy u dětí.

 

3.    Dostatek ovoce a zeleniny (minimálně 3× denně).

 

4.    Soustředit se na jídlo – provozování jiných činností při jídle vede k tomu, že obvykle sníte více, než potřebujete, jelikož tyto vjemy zakryjí pocit nasycení.

 

5.    Vyhýbat se reklamám na potraviny – častým spouštěčem nadváhy bývají právě televizní reklamy, které jsou čím dál tím více zaměřeny na děti. Snažte se jim tedy vyhýbat, stejně tak jako „rizikovým“ uličkám v nákupních centrech.

 

6.    Pravidelný spánek – je pro dítě zcela zásadní, jinak bude unavené, neodpočinuté a energii bude získávat z okamžitých zdrojů, tedy jídla a pití.

 

7.    Dostatek mléčných výrobků – obsahují totiž vápník, který je důležitý pro stavbu kostí.

 

8.    Nedržet žádné moderní redukční diety (pozor zvláště u dívek) – existuje celá řada tzv. věrohodných zdrojů, jak zaručeně zhubnout. Většinou ale nefungují. O redukci hmotnosti u vašich dětí se raději poraďte se svým dětským lékařem, zvláště v případech, kdy se jedná o kompletní změnu stravovacího režimu.

 

9.    Zapojit se musí celá rodina – budete-li změny stravovacích návyků, které vám naordinoval dětský lékař, uplatňovat pouze na dítě, očekávaného efektu velice pravděpodobně nedosáhnete.


10.    Omezte hry na počítači a sledování televize – na tyto činnosti stanovte dětem týdenní časový limit, a ještě lépe ho kompenzujte aktivním pohybem, zvláště je-li venku hezké počasí.

 

Nezapomeňte, že rodiče mají jít dětem příkladem, pokuste se tedy řídit desaterem společně se svými dětmi. Budete překvapeni, jak to na vás bude fungovat!