Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak se zbavit nadbytečných kil z Vánoc

Nejlepší variantou je přes Vánoce vůbec nepřibrat, ale to se podaří málokomu. Radou číslo jedna, kterou byste se měli řídit, abyste nepropadali panice a zbytečně si nekazili povánoční náladu, je vyhýbat se váze. Není možné, aby člověk během několika dnů přibral spoustu kilogramů tuku, ale hmotnost může i přesto stoupnout výrazně. Vzestup hmotnosti může souviset hned s několika faktory – jednak skutečně z tučných a sladkých jídel obohatíme tukové zásoby, ale organismus také vlivem konzumace slaných pokrmů a alkoholu zadržuje mnoho vody.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak překonat lenost a jít opravdu cvičit

Vánoční menu - chutně a dietně

Jak připravit kapra

 

Po svátcích zapomeňte na drastické diety a očistné kůry, protože tím si akorát zpomalíte metabolismus. Začněte hezky zvolna a s rozumem. Lidské tělo je velmi přizpůsobivé a často si dokáže různé procesy řídit úplně samo. Je tedy pravděpodobné, že pokud jíte během roku rozumně, ale o Vánocích to s jídlem přeženete, tělo se s takovým jednorázovým výkyvem vyrovná a časem se původní hmotnost samovolně na váze opět objeví.

Jestliže chcete návrat k předsvátečnímu tělu podpořit, vraťte do stravování pravidelnost a řád. Přes svátky často zobeme nepovedené cukroví rovnou z plechu a dojídáme po večerech salát a řízky, a to se pak už neděje, proto je snadnější opět jíst 5 – 6x denně, bez neustálého uzobávání a ochutnávání. Jídla, které budete jíst, by měla mít začátek a konec a mělo by být možné je pojmenovat (olíznutí lžičky od máslového krému nelze nazvat svačinou).

Upravte také svůj pitný režim – zbytky sladkých limonád a džusů, kterými si zpestřujete vánoční menu, dopijte, ale další nekupujte. Je sice těžké odvyknout sladké chuti a začít pít opět jen čistou vodu, ale pro fungování organismu i pro hubnutí, detoxikaci a zbavení se nadbytečné vody v těle je to nezbytné.

Postupně začněte také omezovat obsah soli ve vašem jídelníčku. Nejen, že zadržuje vodu v tkáních a člověk pak vypadá objemnější, ale také vzbuzuje chuť k jídlu. Nevyřazujte sůl úplně, ale postupně ubírejte, aby si chuťové buňky opět přivykly na méně výrazné zážitky.

Tím, že se přes svátky nechodí do práce, lidé později vstávají, ponocují a vůbec mají narušený běžný chod dne. Rozkolísání spánkového režimu může vést k nepravidelnostem v jídle a také k nabírání váhy. Začněte opět chodit spát pravidelně a v přibližně stejnou dobu také vstávejte. Dvě až tři hodiny před ulehnutím do postele už nic nejezte, jen pijte neslazený čaj nebo obyčejnou vodu.

Pár dní po hodování prochází spořádané potraviny trávicím traktem, který je třeba pročistit. K tomu vám pomůže jednak voda, ale také vláknina. Jezte proto dopoledne ovoce i celozrnné výrobky a odpoledne zeleninu. Lepší funkci trávení také podpoříte pohybem, třeba svižnou procházkou.

Nečekejte, že se po několikadenním přejídání dostanete do formy během prvního lednového dopoledne. Na úpravu režimu si nechte dost času, nespěchejte, ale hlavně používejte selský rozum. Žádné tablety, hladovky, nápoje nebo jiné zázračně rychlé řešení neexistuje. Zkrátka se hodně hýbejte, pravidelně jezte, pijte vodu a netrapte se výčitkami svědomí. Nový rok představuje šanci pro získání lepší fyzické kondice, štíhlejšího a pevnějšího vzhledu i psychické pohody.



Autor: Veronika Staňková