Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Většina z nás chce zhubnout, ale co ti, kteří chtějí přibrat?

Všude se píše o tom, co dělat, když chcete zhubnout. Když někomu řeknete, že máte opačný problém a potřebujete spíš přibrat, lidé nevěřícně kroutí hlavou a možná, že by si to s Vámi rádi vyměnili. Přibrat na váze je však mnohem těžší, než se zdá. Lidé, kteří potřebují nebo chtějí přibrat totiž většinou nechtějí nabrat tuk, a tím zároveň ohrozit své zdraví, ale především svalovou hmotu. 

Nejdůležitější je uvědomit si, proč je hmotnost příliš nízká. Někdy hrají roli geny, jindy nevhodná životospráva, nedostatek či nadbytek pohybu nebo nevhodný jídelníček. Genetika ovlivňuje hmotnost přibližně ze 40 %, což znamená, že máte stále 60% ve svých rukou, a to je dobrá zpráva.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Špatně nabíráte svalovou hmotu? My vám poradíme, jak na to!

Vyberte si pohyb, který Vám padne

Proč potřebujete svaly

 

Při redukci, ale také přibírání váhy hraje roli poměr energetického příjmu a výdeje. Zatímco pro úspěšné hubnutí by měl být výdej vyšší, než příjem, pro přibírání to platí přesně naopak.
 
Pro nárůst hmotnosti je vhodné rozdělit jídlo během dne do 6-8 menších porcí, abyste nezatěžovali Váš žaludek velkým množstvím potravy najednou. Nevynechávejte svačiny, ale také si dejte dvě hodiny před spaním druhou večeři, která bude složená převážně z bílkovin a zabrání úbytků svalové hmoty přes noc. Snažte se vynechat tučná a smažená jídla, polotovary a jinak průmyslově zpracované potraviny. S nimi byste sice pravděpodobně přibrali, ale zároveň by se Vám mohl zvýšit cholesterol, krevní tlak a cukr, a tím byste svému zdraví příliš nepomohli. Dopřejte si zdravá a výživná jídla, složená z libového masa, ryb, středně tučných mléčných výrobků, luštěnin, rýže, těstovin, pekárenských výrobků, brambor, ovoce i zeleniny.

Pokud chcete přibrat na váze, je také vhodné vynechat kofeinové nápoje a cigarety, které se podílejí na energetickém výdeji asi z 10%.

Fyzická aktivita je při zdravém přibírání rovněž velmi důležitá. Sice se během aktivity energie vydává, ale pomůže Vám k celkově lepší funkci organismu. Vhodné je posilování, díky kterému naberete svalovou hmotu, budete vypadat zdravě a cítit se fit. Posilujte pravidelně a buďte trpěliví, protože výsledky se dostaví až po určitém čase.
 
Po cvičení nikdy nevynechávejte jídlo a dopřejte si dostatek odpočinku. S aerobními aktivitami, jako je běh či spinning, to nepřehánějte, protože právě takové aktivity pomáhají spíš v hubnutí.


Dalšími faktory, které Vám mohou přibírání zkomplikovat je nedostatek či nadbytek spánku, ale také stres a psychická nepohoda. Během spánku má tělo možnost regenerovat a sílit. Snažte se spát ideálně 8 hodin denně a nikdy nechoďte do postele s kručícím, ale ani příliš plným žaludkem.

Na stres a psychickou zátěž reagují lidé různě. Někdo ve stresu přibírá, někdo hubne. Při stresu se organismus připravuje k boji nebo útěku a vlivem hormonů jsou potlačeny fyziologické procesy, které jsou v ten moment nedůležité. Právě trávení a příjem potravy vůbec patří mezi ně, a proto je možné, že lidé při chronickém stresu mohou ztrácet na váze.


Snažte se proto se stresem aktivně vyrovnávat pomocí cvičení a relaxace, jíst dostatek jídla v menších porcích, dobře spát a pravidelně posilovat a uvidíte, že na sebe výsledky nenechají dlouho čekat.