Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak se motivovat ke cvičení a správnému stravování?

Hlavní vlna novoročních předsevzetí pomalu opadla a ve svém úsilí vylepšit své tělo vytrvávají jen ti nejzarputilejší. Nesvádějte polevování ve snažení na nedostatek vůle – to je psychologický konstrukt, který se do dosahování cílů zapojuje, ale je trochu vágní a nikdo pořádně neví, jak si takovou vůli představit. Na rozdíl od vůle je motivace něco hmatatelného, co žene naše chování určitým směrem, a proto je v jakémkoli lidském jednání velmi podstatná.

Při touze po dosažení zdravého životního stylu se uplatňuje motivace vnější, ale také motivace vnitřní, která je vždy důležitější.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak překonat lenost a jít opravdu cvičit

Chcete zhubnout? Máme zaručené tipy!

Hubnutí začíná v hlavě

 

Představa nových těsných kalhot a nižší hodnoty na váze je jistě velmi lákavá, ale v situaci, kdy se rozhodujete, zda si vzít ještě jeden kousek čokolády nebo ne, se velmi často začne rozplývat. Také v případě, že někdo z vašeho okolí chce, abyste zhubli či změnili svoje stravovací zvyklosti, slouží jako motivační síla, ale opět vnější, to znamená ne moc účinná.

Pro dosažení trvalé změny je nutná vaše vnitřní motivace – motivace tím, co chcete vy sami. Musíte vědět, proč chcete jíst zdravěji, proč vlastně chcete hubnout, proč pokračovat v každodenním boji sama se sebou nad otevřeným sáčkem s brambůrky? Až si budete odpověďmi na tyto a podobné otázky jistí, máte skoro vyhráno.

Pro motivování sebe sama k lepší postavě si vytvořte představu toho, jak byste chtěli vypadat. Představa ale musí být realistická, aby bylo možné cíle dosáhnout. Představte si sebe od hlavy až k patě a rozmyslete si, na kterých partiích chcete zapracovat nejvíc. Stejně tak si při snaze změnit svoje stravovací návyky představujte, jak jíte zdravá jídla, a jak vám ta nezdravá nic neříkají, nevoní a nelákají Vás. Každý večer před spaním si fantazii vyvolejte a usínejte s ní. Představu můžete podpořit autosugestivní formulkou typu „Jím zdravě a chutná mi to, mám skvěle vytvarovaná stehna, cvičení mě hrozně baví.“

Když se dostanete do situace, kdy máte odolávat pokušení dát si něco nezdravého nebo nejít cvičit, vzpomeňte si na to, jak jste se cítili naposled, když jste pokušení podlehli. Vzpomeňte si na výčitky svědomí po snědených koblihách a vynechané lekci Zumby, vybavte si ale také ten skvělý pocit, když skončíte cvičení a pouštíte na sebe proud teplé sprchy, nebo když večer usínáte s vědomím, že jste celý den jedli pouze potraviny, které posílily a vyživily vaše tělo.

Vnější motivaci také nezanedbávejte. Připojte se na sociálních sítích do skupin fitness nadšenců a sledujte fotografie sportovců. Na internetu najdete nepřeberné množství motivačních citátů a obrázků, které můžete použít jako tapetu do Vašeho mobilu a počítače a ti vám pak budou neustále připomínat, co vlastně chcete a za čím si tak usilovně jdete.

Ještě nikdo nikdy nelitoval poctivého tréninku, ale sezení doma na pohovce s otevřenou bonboniérou ano. Proto se zhluboka nadechněte, o ničem už nepřemýšlejte a začněte. Pouhé přemýšlení o cvičení a zdravém jídelníčku totiž ještě nikdy nikomu k lepšímu tělu nepomohlo.

Několik motivačních citátů na závěr:

„Pomalý pokrok je stále pokrok.“
„Když máte chuť skončit, vzpomeňte si, proč jste začali.“
„Ode dneška za rok si budete přát, abyste začali právě dnes.“
„Ještě nejsem ve svém cíli, ale jsme k němu blíž, než včera.“
„Vyberte si mezi tím, co chcete v tento okamžik a tím, co chcete ze všeho nejvíc.“
„Výmluvy nepálí kalorie.“
„ Jestliže jste unavení z nekonečného začínání, přestaňte se vzdávat.“
„Starejte se o své tělo – je to jediné místo, kde můžete žít.“
„Jestli chcete něco, co jste nikdy neměli, musíte dělat něco, co jste nikdy nedělali.“
„Potíte se? To je dobře, to jen tuk pláče.“
„Týden má 7 dní a „někdy“ není žádným z nich.“

 

Autor: Veronika Staňková