Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Kosti potřebují minerály

Aby vaše kosti mohly být zdravé a pevné, potřebují dostatek minerálů a vitamínů.  Víte, co byste měli zařadit do svého jídelníčku, abyste netrpěli osteoporózou? Pouhý vápník totiž nestačí.

 

Vápník je potřebný pro vývoj kostí a zubů. Nejvíce je známa důležitá role vápníku při prevenci osteoporózy.

 

Hořčík je nezbytný pro funkci buněk, podporuje svalovou aktivitu, zklidňuje nervový systém. V kombinaci s vápníkem chrání kosti před osteoporózou.

 

Zinek pomáhá zabudovávat vápník do kostí. Zinek často chybí kuřákům, protože je vytěsňován z kostí toxickým kadmiem. Též hladinu zinku klesá s věkem, zejména u žen v menopauze.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zhubnete s ovocem?

Víkend - zabiják diety.

Proč potřebujete svaly.

 

Měď ovlivňuje pevnost kostí (obrana ztráty kostní hmoty, která by vedla k osteoporóze). Pomáhá při hojení fraktur.

 

Mangan patří k řadě prvků, bez nichž by se vápník do organismu hůře vstřebával. Když vědci uměle navodili u laboratorních zvířat nedostatek manganu, způsobili jim deformaci kostí.

 

Bór je nekovový prvek v lidském organismu a v potravě ve stopovém množství. Bór ovlivňuje metabolismus vápníku, hořčíku, mědi, fosforu a vitamínu D. Předběžné studie poukazují, že by bór mohl ovlivňovat zdraví kostí a šlach. Bór by měl redukovat vylučování vápníku močí. Tento efekt může vést ke snížení rizika osteoporózy, avšak pouze tehdy, pokud mají lidé dostatečný přísun hořčíku.

 

Vitamín D3 již více než století je vědci uznáváno, že Vitamin D3 je zapojen do zdraví kostí. Výzkumy dokumentující roli vitamínu D3 ve snížení rizika zlomenin stále přibývají. Vitamín D3 je nezbytnou podmínkou pro příjem vápníku. Usnadňuje transport vápníku do krve a umožňuje jeho další využití v těle. Nedostatok vitamínu D3 ve stravě a nedostatočné vystavování se slunečnímu záření má za následek vznik křivice -osteomalácie nebo řídnutí kostí- osteoporózy.

 

Vitamín K je nezbytný  pro proces mineralizace kostí. Nedostatek vitamínu K dále souvisí s řídnutím kostí u žen po menopauze. Dochází k pomalejší obnově kostí a k nedostatečnému zabudování vápníku do kostí. Kosti pak nejsou dostatečně pevné a odolné, snadno se lámou. Nedostatek vitamínu K zvyšuje riziko osteoporotické zlomeniny.