Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Mindfulness - lék proti stresu

Stres je nedílnou součástí našich životů a naučit se ho zvládat už skoro patří k základním dovednostem. Lidé se snaží stresu zbavovat jak vhodnými, tak nevhodnými způsoby. Mezi ty nevhodné patří konzumace alkoholu, kouření či přejídání, k těm lepším se řadí cvičení, pobyt v přírodě, jedení zdravého jídla a relaxace. Jednou z vhodných cest, jak se nadměrné zátěže zbavit, je tzv. technika mindfulness.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jste bez energie? Dobijte si baterky!

8 potravin pro uchování tělesného a psychického zdraví

Triky, jak se „dát do klidu“

 

Mindfulness znamená v překladu uvědomování, pozornost a zapamatování. Tato technika spočívá v tom, že věnujete věcem a dějům svou pozornost úmyslně, v přítomném okamžiku a bez hodnocení. Sice by se mohlo zdát, že je to hračka, nicméně člověk má v sobě hodnocení zakořeněné, a proto je velmi těžké se od něho oprostit.

Představte si třeba, že jíte obyčejné jablko. Hned automaticky hodnotíte, zda je sladké, čerstvé, voňavé nebo naopak trpké či kyselé, zda vám chutná nebo nechutná, jestli máte chuť ho dojíst nebo zda si pak vezmete k jídlu ještě něco dalšího. Při plném uvědomování jíte jablko a vnímáte jeho chuť, ale snažíte se ji nehodnotit. Vezmete ji tak, jak je, přijmete fakt bez hodnocení.

K tomu, abyste mohli takto svou pozornost použít, byste měli zapojit zvědavost a všechny myšlenky, emoce i tělesné pocity považovat za významné; trpělivost - nechat vjemy, aby se vyjevovaly svým vlastním tempem; důvěru - mít přesvědčení, že člověk je schopen udržet se v plném kontaktu se svými vlastními vnitřními prožitky; přijetí - brát osobní prožitky v jejich úplnosti, bez snahy je potlačit, vyhnout se jim nebo je změnit a nakonec neusilování - při plném uvědomování nemít žádné cíle, kterých se snažíte dosáhnout.

Mindfulness nás učí lépe si uvědomovat vlastní myšlenky, emoce a tělesné pocity, reagovat na ně způsobem, který zmírňuje emoční utrpení, méně intenzivně reagovat na to, co se kolem nás a v nás právě děje a také zmírňuje míru celkového napětí a zvyšuje pocit vlastní pohody.
   
Abyste mohli začít vnímat „všímavým“ způsobem, držte se několika jednoduchých pravidel:
1. Kdykoli to jde, dělej v každém okamžiku jen jednu věc.
2. Věnujte plnou pozornost tomu, co právě děláte.
3. Když se vám myšlenky někam zatoulají, vraťte je zpátky do přítomnosti.
4. Opakujte krok tři stále znovu a znovu.
5. Uvědomte si, co odvádí Vaši pozornost.

Zkuste už dnes při běžných činnostech uplatnit techniku mindfulness a uvidíte, že i ty nejobyčejnější věci se stanou novými a zajímavými. Hned ráno vnímejte, jak si čistíte zuby, jak kartáček objímá svými štětinkami zuby i dásně, vnímejte, jak vám proud vody při sprchování stéká po těle, pozorujte, jak ručník nasává kapky vody z vašeho těla. Při snídani se plně soustřeďte na každé sousto i na každý doušek kávy, jako byste ji pili poprvé v životě.

Při cestě k autu poslouchejte křupání spadaného listí pod vašima nohama, poslouchejte zvuky okolí a vnímejte také vůni vzduchu.

Nechte vaše smysly, aby byly tím nejmocnějším nástrojem k vyrovnání se se stresem a prostředkem k vaší spokojenosti i pohodě. Kdykoliv je to možné, zkoušejte vnímat způsobem mindfulness.

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Staňková