Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak uniknout zimní melancholii

Existuje několik triků, jak se nenechat strhnout pošmourným počasím s nedostatkem sluníčka. Víte, které to jsou?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak působí cvičení na naše emoce

Umění relaxace

Jak jednoduše podpořit svůj imunitní systém

 

Světelná terapie
Nedostatek světla venku vede k nedostatku serotoninu v našem těle. Zkuste lampy s denním světlem, které mají rozjasnit mysl a dodat nám náhražku světla. Terapie světlem je uznávaná metoda, která se osvědčila zejména při kolísání nálad v důsledku střídání ročních období. Navíc je velmi praktická. Můžete ji kombinovat i s jinou činností. Při snídani, četbě nebo práci na počítači. Doporučuje se osvětlení o síle 10 tisíc lux ze vzdálenosti zhruba 50 až 60 cm od těla. Léčba světlem se doma provádí denně 30 až 60 minut.

Kouzelná sluchátka
Kolísání nálad řídí mozek a dopad slunečních paprsků na organismus je vyšší, když je mozek aktivní. Na základě tohoto zjištění finský vynálezce Antti Aunio vyvinul sluchátka „Valkee“, která předávají světelné záření do sluchového kanálu a ovlivňují tak aktivitu mozku. Přístroj vypadá jako iPod a podle slov svého stvořitele, pomůže devíti z deseti testovaných osob zbavit se poklesu nálad podmíněných střídáním ročních období.

Přístroje všechno nenahradí
Pokud ovšem vedete život, který vám nevyhovuje, žádná lampa ani sluchátka vám nepomohou. Je potřeba vykonávat i jiné činnosti, které povedou k tomu, že se budete cítit lépe.

Hledejte harmonii v přírodě

Příroda je mocná čarodějka a pomůže vám i v případě, že máte chmurné myšlenky. Dokáže totiž báječně stimulovat naše životní procesy. Pravidelně vyrážejte na procházky do parku, lesa apod. Z hluboka dýchejte a vnímejte okolí. Kochejte se přírodními krásami a odpoutejte se, alespoň na chvíli, od starostí všedních dnů.

Utečte před depresí
Každý ví, jak je pohyb pro organismus blahodárný. Sport vám pomůže navodit stav vrcholných výkonů, unavit vás a v klidové fázi se zase můžete uvolnit. Vaše vnitřní hodiny tak budou tikat stále ve stejném rytmu, když budete střídat aktivitu a odpočinek. Doporučuje se běhání v přírodě, kde je nejvíce světla, venku má totiž mnohonásobně větší sílu. Dobré jsou i vytrvalostní sporty jako jízda na kole, nebo běžkování. Pomáhá i horská turistika. Tip: snažte se veškeré aktivity domlouvat s přáteli. Společné akce se pak neodříkají tak snadno.

Přijměte zimu

Zkuste se naučit vnímat zimu jako období regenerace. Akceptujte, že v tomto období nejste tak aktivní, jako jindy. Musíte také umět vypnout, uvolnit se a pak na jaře se zase probudit.  Snažte se vycházet co nejčastěji do přírody, čerpejte co nejvíce světla, setkávejte se s dobrými kamarády a nedávejte všechno za vinu počasí.


Autor: Monika Kuželová