Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Které hormony mají zásadní vliv na hubnutí?

Jíte zdravě, sportujete a stejně se pohybujete v kolotoči nadváhy? Viníkem je pravděpodobně hormonální „bouře“ ve vašem těle. Hormony ovlivňují tělesné procesy jako hlad, žízeň, trávení, ukládání tuků, tvorbu svalů nebo sexuální touhu. Pokud je některého v těle víc, automaticky tím narušuje rovnováhu ostatních a tím vzniká řetězová reakce. Na jejím konci je mimo jiné obezita.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak dosáhnout hormonální rovnováhy?

9 důvodů, proč máte pořád hlad

Nehubnete? Na vině mohou být hormony

 

Které hormony vám tedy brání zhubnout?


Leptin: Zajistí, že se cítíte najezení
Je známý jako hormon sytosti. „Ve spolupráci s hormony štítné žlázy, kortizolem a inzulinem určuje tělu, jak velký má hlad, jak rychlé bude spalování jídla a jestli se přijaté kalorie uloží do tukových buněk či použijí na energii,“ uvádí hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová. Při správném fungování pomáhá leptin zmenšovat dlouhodobé tukové zásoby. Při špatném fungování člověk necítí sytost, což ho nutí stále jíst. Protože se leptin tvoří v tukových buňkách, platí jednoduchá rovnice: čím více máte v těle tuku, tím více máte také leptinu. Avšak neznamená to automaticky, že tím menší je hlad. Právě naopak – větší množství leptinu v těle vyvolává rezistenci na něj, takže organismus ztrácí schopnost vnímat jeho signály.

Ghrelin: Zvyšuje chuť k jídlu a pomáhá spánku
Jeho známějším označením je hormon hladu.
Vytváří se v tenkém střevě, dvanáctníku a žaludku, odkud putuje do mozku a zvyšuje chuť k jídlu. „Přelstít“ tento hormon je podle nutriční specialistky možné pomalým vychutnáváním jídla. Právě pomalé zaplňování žaludku dá prostor k postupnému klesání hladiny ghrelinu. Kromě pocitu hladu pomáhá ghrelin člověku přecházet do všech spánkových fází. Přitom ve 4. fázi spánku se uvolňuje růstový hormon a REM fáze přispívá k ochraně hladiny leptinu.

Inzulin: Udržuje hmotnost, pomáhá ukládání tuků
Snižuje hladinu glukózy (cukru) v krvi. Poté, co sníte potravinu obsahující sacharidy, je rozštěpena na jednoduché cukry, jež se uvolňují do těla. „V reakci na to začne slinivka břišní vytvářet a pouštět do těla inzulin, který cukry nasměruje do jater,“ popisuje Bartolomějová. V játrech se inzulin změní na glykogen, který je „potravou“ pro svaly. Inzulin se podílí také na přeměně glukózy na mastné kyseliny, které se ukládají v buňkách jako zásoba energie na pozdější využití.

Pokud tento proces funguje správně, pomáhá udržovat hmotnost. V případě, že jíme dlouhodobě přemíru sacharidů, slinivka posílá do těla více inzulinu. V návaznosti na to směruje inzulin větší množství kalorií k uskladnění v podobě tuku a nadváha je na světě. A spolu s ní taky rezistence těla na inzulin v podobě cukrovky II. typu.

Estrogen: Zvyšuje váhu, pomáhá tvorbě “hodného” cholesterolu

Je důležitý pro zajištění ženského reprodukčního systému, ale také funkcí mozku, srdce a kostí, udržuje i čistou pleť. Tvoří se hlavně u žen, ale malé množství se vytváří také v mužském těle. „Mnoho uměle vytvořeného estrogenu přijímáme z vnějšku (hormonální antikoncepce, pesticidy a plasty v okolí, přidatné látky v potravinách),“ vysvětluje odbornice na krásu Petra Řehořková z Petra Clinic. Estrogen má několik forem, z nichž jednou je estradiol, tzv. hormon mládí. Tato forma snižuje tvorbu inzulinu a zvyšuje tvorbu „hodného“ cholesterolu (HDL), zatímco snižuje tvorbu „špatného“ cholesterolu (LDL). Štíhlé postavě pomáhá také vytvářením pocitu sytosti a udržováním vysoké hladiny energie, takže i díky němu máme chuť do cvičení.

Vědci v posledních 50 letech přišli na to, že pokud je v těle estrogenu nadbytek, způsobuje vyšší riziko rakoviny, diabetu, neplodnosti a dalších vážných onemocnění. Kromě přijímání tohoto hormonu z potravin a z okolí způsobuje jeho nerovnováhu také stres.

Jsou i další

Dalšími hormony, které mají vliv na naši váhu, jsou například hormony stresové jako adrenalin, kortizol noradrenalin, které ovlivňují trávení ve stresu, nebo známý testosteron. Ten se s příbývajícími kilogramy mění na estrogen negativně působící na naši váhu.

Klíčem k rovnovážnému stavu hormonů a správnému fungování metabolismu a hormonů je v první řadě jídlo. Jezte potraviny co nejméně obohacené o přidatné látky, konzervanty, hormony – bio produkty a celé potraviny, ne polotovary. Zadruhé nezapomínejte na aktivní život a odpočinek prožitý s přáteli, s koníčky a spánkem. Inspirací pro zdravé tělo a duši vám může být řecký ideál kalokagathia. A pokud máte pocit, že vám tělo nefunguje, jak by mělo, nechte se vyšetřit u lékaře. Z vyšetření může vyplynout nadbytek či nedostatek některých hormonů.

 

 

Zdroj: Prima ŽENY

 

iPrima_zeny_v2.jpg