Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak skoncovat s kouřením

Kdo sám kouří moc dobře ví, že přestat kouřit nejde jen tak. Při dlouhodobém kouření si lidské tělo totiž na nikotin už zvyklo a když pak v těle kuřáka jeho hladina klesne pod určitou mez, dostaví se abstinenční syndrom doprovázený chutí na cigaretu. Což často vede k tomu, že sebelepší předsevzetí vezme záhy za své.  Nejdůležitější asi je, nalézt to správné odhodlání a přesvědčivé důvody, proč s tímto zlozvykem skoncovat. Poradíme vám 10 tipů, které vám můžou pomoci.

 


1.    Nejdříve si udělejte čas a sepište si důvody, proč chcete vlastně přestat kouřit. Je to závažné rozhodnutí, proto se na něj dobře připravte. Aby bylo odvykání úspěšné, musíte se s myšlenkou přestat kouřit zcela ztotožnit.

 

2.    O svém rozhodnutí řekněte svým blízkým přátelům a rodině, aby vás ve vašem rozhodnutí mohli podpořit a v případě abstinenčních příznaků byli k vašim náladám schovívaví.

 

3.    Najděte si parťáka, který půjde do toho s vámi. Ve dvou se vždycky všechno lépe táhne. Můžete se tak vzájemně podporovat a motivovat. Navíc získáte pocit odpovědnosti i za toho druhého, takže zradit společnou myšlenku o „nekouření“ vám půjde podstatně hůře.

 

4.    Svůj záměr nekouřit sdělte svému lékaři, především pokud trpíte nějakými chorobami, nebo máte například obavu, že po vysazení cigaret přiberete.

 

5.    Naplánujte si stravovací a cvičební program, nejlépe za pomoci ošetřujícího lékaře nebo výživového poradce a trenéra. Cvičením si totiž odpočinete a uvolníte nahromaděný stres z odvykání.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Z hladu můžete přibrat.

Víte, jaký máte typ kůže?

Grilujte zdravě.

 

6.    Zamyslete se a zjistěte si, jaké rituály u vás spouští touhu po cigaretě. Může to být káva, posezení s přáteli u piva, s kolegy strávená polední pauza v práci apod. a snažte se těmto spouštěčům vyhnout nebo je nějakým způsobem obejít.

 

7.    Předem se připravte na okamžik, kdy vás přepadne touha po cigaretě a co v takovém případě budete dělat. Můžete něco malého sníst nebo vypít, jít se projít nebo udělat 10 dřepů, zhluboka dýchat nebo si zatelefonovat. Tuto náhradní činnost místo kouření si důkladně zafixujte a opakujte ji vždy, když dostanete chuť na nikotin.

 

8.    Pokud se již pokoušíte přestat poněkolikáté a při předchozích pokusech vám nejvíc vadilo, že nevíte co dělat s volnýma rukama, připavte se i na tuto možnost. Kupte si nějakou hračku, kterou své prsty zaměstnáte. Dobré jsou protistresové nebo masážní míčky na hnětení v dlaních, šňůra korálků, hlavolam apod.

 

9.    Polovina úspěchu je také to, že budete myslet pozitivně a věřit si. Pokud vám začne připadat, že svoje předsevzetí nedokážete dodržet, pak je nutné, abyste si připomněli a případně obnovili motivaci.

 

10.    Spočítejte si ušetřené peníze vydané za cigarety, těště se z mladistvější a kvalitnější pleti, oceňte lepší kondici a kapacitu plic, radujte se, že už nejste cítit kouřem nebo nemusíte potupně v mrazu a dešti podupávat před dveřmi, abyste ukojili svou nikotinovou vášeň. A oceňte především to, že už cigareta nebude mít nad vámi žádnou moc.